woensdag 26 mei 2010

Yacaizoektocht voortgezet en de kwestie van de asperge overkill

Ik schreef al eerder dat het vinden van Yacai in Nederland niet zo makkelijk is. Ik vroeg Anke wat aan mijn vader mee te geven die een paar dagen later uit China zou vertrekken en nog bij haar op bezoek zou gaan. Helaas was het echter niet alleen in Nederland moeilijk te vinden.
In plaats van de Yacai, vond Anke deze zakjes imitatie Yacai, ofwel heel andere ingelegde groenten.
Had ik al verteld dat Yacai ingelegde mosterdkoolblad is? Nee? O, sorry, bij deze. Hoe ik daar in vredesnaam achter ben gekomen? Dat had jij ook kunnen weten als je eens had rondgeneusd op tokowijzer, waarvan al een hele tijd een link is opgenomen in mijn rechterkolom. Zo handig en leuk om iets op te zoeken of zomaar wat te lezen (Toen ik in mijn eerste jaar Nederlands drie dikke delen Van Dale moest aanschaffen kon ik soms uren lang bladeren om onbekende woorden tegen te komen die me heel interessant leken en die vast eens van pas zouden komen. Deze gewoonte heb ik dus ook op internet, zo leuk en vast heel handig dat ik nu van het bestaan van vegetarische gans weet). Nu maar eens gaan kijken of ik meer te weten kan komen over mijn nieuwe zakjes groenten...

Alvorens mij verder in de Chinese keuken te verdiepen, eerst nog wat aan het werk. Het zal vast niet lang meer duren of Christiaan (en ik) gaat echt genoeg krijgen van asperges. Witte asperges, groene asperges, paarse asperges, mini asperges, gebakken, gekookt, gegrild, koud, warm, in salade, soep, noedels, pasta... Noem het maar op, maar elke dag eten we wel een moment asperges in een of andere bereiding. Vandaag was het deze aspergevelouté met een beetje kervel. Later op de dag volgen meer asperges...
Verder kon ik het vandaag niet nalaten deze chocolademuffins te fotograferen. Ze zagen er al zo mooi uit in de oven vanochtend.

Geen opmerkingen: