maandag 24 mei 2010

Chinese kookworkshop: Aan het werk

In haar huis, midden in een hutong, begon onze lerares met het uitleggen van de gerechten. Ze liet zien hoe je gemakkelijk gember schilt met de achterkant van je mes, en ik moet zeggen dat het inderdaad een goed methode is die ik nu zelf ook toepas.
Aan een grote tafel moesten we onze tofu, gember en knoflook snijden met zo'n groot hakmes. Voor de meesten toch nog wel wat onwennig volgens mij.







Voor een klassiek gerecht, Gan bian si ji dou (roergebakken groene bonen) had je onderstaand zakje met ingemaakte groenten nodig. Ik dacht dat het handig zou zijn een foto te maken zodat ik het in Nederland ook kon vinden, maar intussen thuis ben ik er al achtergekomen dat dit hier niet te krijgen is. Das nou jammer...
In de keuken stonden de woks al klaar voor ons vegetarische koken. Het leuke van de Chinese vegetarische keuken is dat die helemaal niet vegetarisch is. Vegetarisch betekent meer zoiets als: bevat vooral groenten of tofu. In elk gerecht dat we maakten ging altijd wel een lepel varkensgehakt! De vegetariër in ons gezelschap was hiervan niet echt op de hoogte en in de loop van de workshop begon ze steeds iets meer beteurerd te kijken door het langzaam doordringende besef dat ze in haar verblijf in China (ze woont en werkt er!) waarschijnlijk elke dag vlees heeft gegeten.





Na het bonengerecht kregen we de keuze uit twee tofugerechten om te maken. Ik maakte deze Jia chang doufu terwijl Frans de Wu xiang doufu maakte (tofu met vijfkruidenpoeder) te zien op de foto onderaan.





2 opmerkingen:

kattebelletje zei

Waar was de kookworkshop? Bij Hutong of zo? Het ziet er heerlijk uit wat jullie kookten en inderdaad, yacai is NIET te krijgen in Nederland! (en ook moeilijk te vinden in Beijing trouwens)

Ellen zei

het was bij HutongCuisine. Het was een leuke workshop waar ik zeker van geleerd heb. Mijn zwager was wel wat kritisch over het culinaire vermogen van onze lerares. Natuurlijk kon ze goed koken, maar je hoopt op iemand die fantastisch kan koken en heel erg met smaak bezig is. Ze proefte echter geen één keer tijdens het koken.
Ik zag op jouw blog dat je ook kookworkshops hebt gevolgd in China, maar voor meerdere dagen. Dat lijkt me ook wel geweldig!
De zoektocht naar Yacai in nederland heb ik gestaakt, ik laat het mijn zus nog even proberen voor ze weer naar Europa verhuisd.