maandag 24 mei 2010

Homemade Chinees eten en meatless monday

Thuisgekomen uit China kwam opgedane inspiratie meteen tot uiting. Op zaterdag ging ik met Christiaan naar de markt en toko om 's avonds een Chinees geïnspireerde maaltijd te koken. De dorade stoomde ik en overgoot ik vervolgens met lenteui, gember en hete olie.
Verder maakte ik het bonengerecht dat ik bij de workshop leerde, alleen zonder Yacai, de ingelegde groenten, want die waren onvindbaar. Voor deze keer gebruikte ik andere ingelegde groenten, maar dat was toch niet helemaal hetzelfde. Verder aten we nog paksoi met oestersaus.


Op maandag maakte een tofugerecht naar eigen recept. Wat ik nu in ieder geval geleerd had, was om de tofu eerst zorgvuldig te bakken in de wok en die apart te houden terwijl de groenten gaar worden.




3 opmerkingen:

Robin zei

Ik ben meestal niet zo dol op ingemaakte groenten, maar die yacai is echt lekker he?! En die zakjes zijn zo handig dat ik niet snap waarom het niet te krijgen is in Nederland. Dus als we nou allemaal flink blijven zeuren bij onze toko's, wie weet! ;)

Verder is gestoomde dorade hier ook een favorietje. Yum!

Ellen zei

Ik had mijn zus in China gevraagd wat zakjes aan mijn vader mee te geven, die daar voor z'n werk was. Maar zelfs de winkel waar zij kwam, had het niet! Ik zal nog eens vragen of ze voor me wil zoeken bij een andere winkel. Jammer dat ze in september weer verhuist, anders hadden we zelf nog een mooi handeltje kunnen opzetten. In ieder geval zullen we verder maar door blijven gaan met zeuren bij de toko. Zit ik ook nog eens bij Tilburg en dat is ook niet bepaald een wereldstad met een groot internationaal aanbod.
Maar trouwens, ben jij de Robin van Tokowijzer? Zo ja, dan nog bedankt voor je bericht over de Yacai! Toen ik dat las heb ik nog net op tijd mijn zus en vader kunnen inschakelen voor mijn zoektocht, anders had ik waarschijnlijk nog veel langer vruchteloos in Nederland gezocht.

Robin zei

Ja, ik ben die ene van de Tokowijzer. :-)
Het lukte niet het linkje naar yacai in mijn reactie te plaatsen, vandaar maar onder mijn naam gestopt.

Gaaf, zo'n workshop in China.