zondag 7 december 2008

Wat de boer niet kent...



Hoe is het toch mogelijk dat ik al weer ruim 2 maanden bezig ben en nog helemaal niets heb verteld over de geweldige kaas die bij ons in de straat gemaakt wordt?
Bij iedere vergaderinglunch, maar ook bij de gerechten op zondag, maak ik gebruik van de heerlijke boerenkazen van kaasboerderij De Leyedaeler. Wanneer Christiaan vertelt dat de kazen van even verderop komen, gaat de kaas gegarandeerd helemaal op! Ik ben zelf ook al jaren dol op de kaas van Jan en Marleen en wil trouwens nooit meer iets anders dan boerenkaas.
Wist je trouwens dat je als je zwanger bent niks te vrezen hebt van de mooie Goudse boerenkazen? De listeriabacterie die een serieus gevaar betekent, komt voor bij verse zachte kazen met schimmelflora of rode bacteriën met een vochtige korst van rauwe melk. De Goudse boerenkaasmakers van Nederland worden zeer streng gecontroleerd op hygiëne en de kazen die minimaal 3 maanden opleg hebben gehad hebben alle bacteriën overwonnen.* Daarbij heb ik me door Marleen laten vertellen dat zwangere vrouwen een erge goede neus hebben en eigenlijk instinctief weten wat ze wel en niet moeten eten. Handig toch, zo'n lichaam dat zich altijd zo goed weet aan te passen, jammer dat we er niet meer zo vaak op vertrouwen.
*bron; 'Lekker Thuis; de culinaire winkelgids van Nederland' 2005

1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Ellen.
Leuk stukje (stuk op die foto).
Mooie reclame ,de kaas zal niet aan te slepen zijn !
Jan