zondag 7 december 2008

De verrassing van Sinterklaas

Sinterklaas verraste ons dit jaar met cadeautjes voor de deur! Terwijl ik aan het zwoegen was op het maken van een gedicht, ging plotseling de deurbel en verdween Sint of Piet in de nacht.
Naast allerlei lekkers behoorde ook een kookboek met scheepsgerechten tot de presentjes. Leuk om een kookboek te krijgen, en ik was zeker verrast aangezien ik het helemaal niet kende. Allerlei gerenormeerde chefkoks uit het land, aan het water zijn gevraagd een recept te leveren. Ik werd direct enthousiast en sloeg gisteren de ingrediënten in voor een zuurkoolschotel met schouderkarbonade.
Op de markt kocht ik de zuurkool bij mijn vaste groentenkraam. Volgens Christiaan zit de eigenaar zelf altijd te snoepen uit de grote ton met zuurkool. Ik heb het, geobsedeerd als ik ben met het uitzoeken van mijn groenten, nog niet gezien, maar ik kan me er iets bij voorstellen, zo lekker is die zuurkool!
Bij de slager haalde ik uiteraard lekkere scharrelkarbonades en kon ik ook terecht voor het ganzenvet dat het recept voorschreef. Een beetje onverwachts, want ik had niet verwacht dit ingredënt nog zo makkelijk te vinden.
Het resultaat was geweldig! Na een paar uurtjes in de oven met een flinke plens witte wijn, kruiden, spek en aardappelen werd het een heerlijke, makkelijk te bereiden schotel die me deed herinneren aan de zuurkool die ik at in de Elzas afgelopen zomer. Het brengt me trouwens meteen op het idee om volgende keer varkenswangen proberen te krijgen voor dit gerecht...
Bedankt Sinterklaas!!!

2 opmerkingen:

hanshohner zei

shit, dat hebben wij dus gemist vandaag!

What today ate we? zei

En wij ook... Dan maar eens op zoek naar een Hollands restaurant. Of weet jij hoe we zuurkool zelf kunnen maken?