zondag 21 december 2008

Kookboek van de week

Het kookboek van deze week is een klassieker die ik nog ken uit mijn ouderlijk huis waar mijn vader er vaak op zondag uit kookte. De recepten komen van het jarenlang gerenormeerde restaurant Kaatje bij de Sluis in Blokzijl. In 1984 werd dit boekje uitgegeven door de Nederlandsche Vereeniging van Artsen-Automobilisten, ik vermoed als relatiegeschenk, en bij mijn weten heeft het nooit een herdruk gehad. Ik droom van de gerechten uit dit boekje en kan me nog goed herinneren dat mijn vader vroeger vaak de 'Salade aux trois couleurs' maakte. De recepten zijn absoluut niet gedateerd en ik was dan ook blij dat ik na een jarenlange zoektocht door tweedehandsboeken eindelijk mijn eigen exemplaar wist te bemachtigen.

Naast deze vis en croute met Hollandse garnaaltjes en een champignonroomsaus en onderstaande kwartel met druiven (die ik allemaal met de hand heb ontveld!), maakten we nog veel meer gerechten uit dit boek, zoals de geweldige eendenborst met honingtijmsaus en maak ik nog vaak de paddestoelensoep volgens recept van 'Kaatje'.


Mijn passie voor Kaatje wordt gedeeld door Anke en Frans die van hun huwelijk een uitgelezen mogelijkheid maakten om de keuken van Kaatje aan een nader onderzoek te onderwerpen. Familie en getuigen werden uitgenodigd om hun huwelijk te vieren met een geweldig 10 gangendiner in het restaurant en een overnachting in het bijbehorende hotel waar we na de nodige wijn naar toe konden rollen.
Helaas hebben Anneke en Fons van Groeningen na jaren van geweldig en bekroond gastheerschap en ondernemerschap hun restaurant verkocht en hebben nieuwe eigenaren naar eigen smaak een restaurant voortgezet onder dezelfde naam. Nostalgisch ingesteld als ik kan zijn, hoeft zo'n verbouwing van mij niet zo, en hou ik liefst alles bij het oude, maar ja dat kan natuurlijk niet altijd... Je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen wanneer ze eens met pensioen gaan. Gelukkig hebben we het kookboek nog en de herinneringen aan die ene avond die voor mij de basis zijn geweest voor waar eetplezier!

Geen opmerkingen: