zaterdag 29 november 2008

Kookboek van de week

Een nieuw en hopelijk wekelijks terugkomende categorie is het kookboek van de week. Ik zal elke week één van mijn favoriete kookboeken uit de kast trekken om er iets over te vertellen. Voorlopig kan ik nog wel even vooruit en daarbij koop ik nog regelmatig nieuwe boeken. Ik heb een behoorlijke verslaving ontwikkeld voor kookboeken!

Het boek van deze week is 'De Marokkaanse keuken' van Ghillie Basan. Ik zelf heb de vertaling in het Nederlands, maar die ziet er verder precies hetzelfde uit als bovenstaande foto. Het boek heeft prachtige foto's bij de gerechten wat voor mij eigenlijk het eerste pluspunt is bij het uitzoeken van een kookboek. Het leukste vind ik namelijk het eindeloos bladeren in boeken, dat doe ik waarschijnlijk nog wel meer dan de recepten maken.
De ondertitel van het boek is 'hedendaagse kookkunst gebaseerd op oude tradities' en dat is ook precies wat je terugziet in het boek. Tijdens onze reis in Marokko aten we vaak in eenvoudige eettentjes waar de traditionele eenvoudige keuken bereid werd. Boerse tajines van rund, kip of lam, kefta's (gekruid gehakt, vaak gegrild) en gegrilde vis kwamen we geregeld tegen en in dit kookboek zijn ze ook weer terug te vinden. Daarnaast staan echter ook de moderne Marokkaanse gerechten zoals ze in de steden geserveerd worden waarbij een Westerse invloed vaak te ontdekken is. Het zijn wat verfijndere gerechten die echter nooit een authentieke smaak ontberen.
Al de recepten zijn even goed te maken. Soms kun je met uitheemse kookboeken nog wel eens tegen moeilijk te krijgen ingrediënten, lange bereidingstijden of ingewikkelde technieken aanlopen, maar de recepten in dit boek zijn voor een geïnteresseerde hobbykok een leuke, maar nooit te moeilijke, uitdaging.
Ik heb intussen al meerdere gerechten uit dit boek gemaakt, sommige misschien bij sommige lezers wel bekend. Zo maakte ik al de salade met geroosterde rode paprika's met feta, kappertjes en citroen op mijn verjaardag, heb ik al tientallen keren de viskoekjes met zoete komkommersalade met kaneel als hapje geserveerd, kan ik geen genoeg krijgen van de kikkererwten-linzensoep, schreef ik al eerder over de kefta van het busstation en de couscous met zeven groenten op deze blog en maak ik ieder barbecueseizoen compleet met minstens één keer de gekruide sardientjes. Ook voor onderstaande kippenvleugels met gegrilde bloedsinaasappel maak ik met liefde de barbecue aan in de kou wanneer de bloedsinaasappels eindelijk verkrijgbaar zijn.


Naast de vele recepten die ik al eens gemaakt heb en ook zeker zal blijven maken, zijn er nog veel die ik graag eens wil uitproberen. De hasjballetjes wekken nog altijd mijn nieuwsgierigheid, maar ook de variant op de kippenpastei met kaneel en suiker, de b'stilla, wil ik graag eens proberen. Vanavond staat ook een gerecht uit 'de Marokkaanse keuken' op het menu. Daarover later meer!







4 opmerkingen:

anke zei

Mag ik hier even onbeschaamd laten zien hoeveel wij van dit kookboek houden?
http://whattodayatewe.blogspot.com/search/label/morocco

En je bent vergeten de kippenlevertjes met komijn, ingemaakte citroen, koriander en oranjebloesemwater te noemen. Er wordt te weinig slachtafval gegeten!

anke zei

Overigens ben jij de enige reden dat wij dit kookboek hebben, en eigenlijk uberhaupt op de hoogte zijn van de Marokkaanse keuken! Onze eeuwige dank!

Ellen zei

ja, die kippenlevertjes heb ik inderdaad ook gemaakt, en nog wel meer gerechten, maar ik dacht dat de aandacht op een gegeven moment wat zou wegzakken.
over het eten van slachtafval heb ik nu een geweldig boek. Is echt iets voor jullie! Ik heb nog niets eruit gemaakt, maar de foto's en recepten zijn in ieder geval geweldig!

Ellen zei

Voor de volledigheid zal ik nog even doorgaan met wat ik uit dit kookboek heb gemaakt:
de tomatensoep met ras el hanout en mie, de tajine van piepkuikens met dadels en oranjebloesemwater, de tajine van kefta en citroen, de lamstajine, de kebabs van zomergroenten met harissa-yoghurtdip, de gegrilde vis in wijnbladeren met zoetzure peperdip, de pittige runderkebabs met warme kikkererwtenpuree en tenslotte de crème caramel van saffraan en kardemom met zandkoekjes.
hehe, compleet voor nu!