maandag 20 december 2010

Salade van rivierkreeftjes, avocado en limoen-yoghurtdressing

Er werd mij gevraagd het recept te geven van de salade met rivierkreeftjes, avocado en limoen-yoghurtdressing.
Om eerlijk te zijn, maak ik dit altijd op het gevoel, naar mijn smaak van het moment en wat er voor handen is. Maar hierbij een poging van de receptuur.
Op ieder bord wat gemengde sla leggen.
avocado schillen, halveren, pit verwijderen, in plakjes snijden, en besprenkelen met citroen- of limoensap om verkleuring te voorkomen.
De avocado over de sla verdelen met een patroon naar keuze, dan wel in een chaotische compositie.
Rivierkreeftjes verdelen over de borden, let op dat je ze een beetje op temperatuur laat komen voor ze gegeten worden. Direct uit de koelkast is er niet veel aan.
Maak een dressing van yoghurt, limoenrasp, limoensap, eventueel een beetje olie, zout en peper en wanneer de smaakt te wrang is een beetje suiker naar smaak.
De dressing over de salade gieten en afmaken met blaadjes koriander of dille.
Serveren met brood.
Voor wat betreft de hoeveelheden, geloof ik dat ik meestal een halve avocado per persoon neem als lunchgerecht. Salade is een beetje afhankelijk van welke hoeveelheid ze in een zakje stoppen en hoeveel mensen er mee eten, maar ik denk dat ik niet meer dan 50 gram pp. gebruik. Rivierkreeftjes is weer hetzelfde verhaal als de sla en ligt ook aan hoeveel honger je hebt.

Pfff... het is toch niks voor mij hoor, zo'n gerecht uitschrijven. Ik word er altijd helemaal onzeker van als ik dat uit mijn hoofd moet doen, zeker als ik het altijd op mijn gevoel maak. Maar goed, het lijkt weer gelukt te zijn.

Geen opmerkingen: