donderdag 23 december 2010

Kersttradities

 Vandaag was onze laatste werkdag voor de kerst en onze voorbereidingen voor de kerstdagen zijn in volle gang. Maandag maakte ik al mijn inkooplijsten, alfabetisch, per soort, per gerecht... alle mogelijke ordeningen waren er in aangebracht. Dinsdag begonnen de inkopen. In Tilburg stonden de boekhandel (voor wat laatste cadeautjes), slager (voor het gehakt voor de worstenbroodjes), de ecologische supermarkt (voor onbespoten citrusfruit om te raspen) en het warenhuis (voor de laatste kerstversieringen) op het programma. In Hilvarenbeek nog snel even langs de wijnhandel voor wat andere cadeautjes en langs de hovenier voor een mooie kerstboom. Nou ja, we hadden geluk dat hij mooi was (hij is het!), want  het was de één na laatste die ze nog hadden. We waren een beetje laat kregen we te horen, iedereen heeft tegenwoordig op 6 december zijn boom al staan.
Gisteren begonnen onze inkopen in de vroege ochtend. Op dinsdag waren we langs de groothandel in Tilburg gereden en zagen we de hele parkeerplaats vol staan, en reden we dus snel verder. Maar bij opening op woensdag om half 9 stonden we direct voor de deur. Na het dichtslaan van de autodeur bij het inladen van onze boodschappen, reden we direct door naar Breda naar de groothandel voor meer luxe producten. Zwezerik, reerug, desembroden en heerlijk stinkende kazen vonden hun weg naar onze kar en werden met vastberaden tred door de winkel naar de kassa geleid. Nee, natuurlijk, we stopten wel even voor een vroege lunch met een broodje carpaccio de luxe en een glaasje bubbels in het café van de groothandel, want kerst is natuurlijk het feest van de tradities, en bij de voorbereidingen horen die ook!
Maar goed, langs de kassa, naar de auto, en weer redelijk vlot terug naar huis. Daar had ik afgesproken met mijn vader voor het jaarlijkse worstenbrood bakken. Ook al een goede kersttraditie. Bij het inkopen al getwijfeld of ik 48 of 96 stuks zou maken, maar Christiaan leek 48 toch niet genoeg, dus het zouden er 96 worden. En ja, daar draaien wij ons hand niet voor om. (Misschien ook wel niet, omdat wij het deeg in de keukenmachine maakten, wat onze handen vrij af gaf). Worstenbroodjes horen natuurlijk bij de kerstnacht, voor de andere kerstdagen heb ik vandaag de culinaire voorzieningen getroffen in de vorm van kerststollen.
 Zondag deed ik al een eerste, mislukte poging. Vandaag ging het me gelukkig beter af, met een ander recept, en kon ik met gemak 8 kersstollen produceren. Ik kon niet gelukkiger zijn met het resultaat! Het kwam naar mijn persoonlijke smaak al dicht bij de perfectie met amandelspijs, noten, gekonfijt citrusfruit, rozijnen en cranberry's.
En wat is er dan leuker om alle inspanningen van de afgelopen 2 dagen te delen met vrienden en familie. Ik maakte een paar pakketten met worstenbroodjes, kerststol, muesli, hazelnoot-anijskoekjes en peperkoekjes voor in de kerstboom. O ja, die laatste waren ook nog iets bijzonders. Het gebruikte recept schreef molassestroop voor, en ik vond in de natuurwinkel wel suikermolasse. Leek me hetzelfde, en is het misschien ook wel, maar het was in ieder geval een heel bijzonder ingrediënt. Het kon gebruikt worden voor cake en pannekoeken, maar had naast een zoete, ook een zoute smaak. En nu smaken de koekjes dus een beetje naar salmiak! Ik weet nog niet of dat lekker is, maar dat weet ik sowieso nog niet van de koekjes, want ze zijn ook best hard. Dat zal ook wel de bedoeling zijn, want het recept vertelde me dat ze geschikt waren voor in de boom en dat ze ook dan niet snel oud worden. Tja, als ze al hard zijn...
Maar goed, iets eetbaars in de boom vind ik zelf altijd leuk. Vroeger hadden we van die gekleurde schuimkransjes in de boom. Eigenlijk best lelijk en vies, maar ja, een traditie hè, die hou je er toch graag in...

Geen opmerkingen: