zaterdag 25 juni 2011

Een beetje cateren

 Nadat we er al een aantal behoorlijk drukke dagen op hadden zitten, had ik gisteren nog een klein cateringwerkje te doen. Nou ja, klein. Ik laat me altijd verleiden tot het doen van een iets te uitgebreid voorstel. Een invulling zoals ik het zelf het liefst zie, maar die ook wel gepaard gaat met heel wat keukenhandelingen. Nou ja, dat vind ik natuurlijk ook wel erg leuk, anders zou ik het niet doen, maar het was toch ook wel vermoeiend, en ook omdat ik alles perfect wil hebben én precies op tijd klaar. Gelukkig kon ik het werk in twee keer afleveren. Eerst de taarten en hapjes voor gasten die 's middags kwamen. 's Ochtends begon ik dan ook met het afbakken van taartbodems waarvan het deeg gelukkig al klaar stond. Deeg moet altijd even rusten en dat kost best veel tijd. Liefst maak ik daarom deeg 1 of 2 dagen vantevoren, laat het een uurtje rusten, rol het uit en zet de rauwe bodem in de vriezer tot gebruik. Als ik dan 's ochtends begin kan de bodem zo, bevroren, de oven in en krijg je een perfect resultaat. Eén van de bodems werd gevuld met rabarber en kruimeldeeg, een andere met vanillecrème en aardbeien. Een derde taart was met chocola en noten, maar die staat dan weer niet op de foto, helaas.
 Voor wat hapjes in de middag maakte ik onder andere een vierkante quiche Lorraine. Deze vierkante vorm is echter dikker dan mijn normale taartvorm en daardoor duurde het wel langer voordat het deeg gaar was. Ook had ik de bodem iets dikker gemaakt om de quiche wat stevigheid te geven om uit de hand te kunnen eten. Mooie kleine blokjes quiche waren het uiteindelijke resultaat.
 De bekende rolletjes van gerookte zalm en tuinkruidenroomkaas op roggebrood mochten natuurlijk ook niet ontbreken.
 En ook maakte ik weer rundergehakt aan met onder andere rozijnen, pijnboompitten en dille voor de Turkse saucijzenbroodjes.


3 opmerkingen:

anke zei

Onze interesse is gewekt door de Turkse saucijzenbroodjes! Kun je een recept sturen?

Ellen zei

Zal ik doen!

anke zei

Dankjewel!