zaterdag 10 januari 2009

Het Kookhuys

Voor het 41e huwelijksjaar van mijn ouders werden wij uitgenodigd om dit met ze te vieren in het Kookhuys. Een feestje! Na uitgebreid beraad had iedereen een keuze gemaakt uit de verschillende gerechten. De uitslag voor het voorgerecht: rauwe oesters voor de mannen en bovenstaande hartzwezerik met bloedworst, gekarameliseerde peer en jus van cognac voor de vrouwen. Ik moest aan Frans denken die vindt dat er niet genoeg orgaanvlees wordt gegeten. Dit geproefd hebbende, moet ik zeggen dat hij best wel eens gelijk zou kunnen hebben, dit zou ik best nog wel eens willen eten...
Als hoofdgerecht koos Christiaan voor de zeetong met gesmolten ganzenlever en truffeljus. Voor mama was dit niet weggelegd, aangezien zij niet van haar principele ganzenleververmijding af wil, voor mij niet omdat ik eigenlijk niet zo heel erg van truffel hou. Voor ons werd het daarom onderstaande reerugfilet en stoof van ree met groene kool en rodewijnjus en creme van pastinaak.

Als nagerecht was er nog deze lekkere gekarameliseerde banaan met room, krokante amandeltjes en ijs van banaan en limoen. Een heerlijk gerecht, ik had het voorrecht dit al te proeven toen Ad bij ons kwam koken, maar voor mij iets teveel en daarbij lokte iets anders op de kaart.
Mijn vader en ik kozen voor de proeverij van dessertwijnen. Mooie oefening voor onze wijncursus die we volgen! Sowieso mijn complimenten voor de wijnkaart, en deze dessertwijnen, eentje hebben we zelf ook vaak, waren echt heerlijk!
En toen waggelend en glijdend door de sneeuw naar huis....




Geen opmerkingen: