zaterdag 24 januari 2009

Elzasser Flammenkuche en Marokkaanse Zahlouk

Foei Ellen! Je gaat maar achteloos om met al die lekkere dingen die gemaakt en op de gevoelige plaat vastgelegd zijn. Een hele week moest er overheen gaan om eindelijk het resultaat van een weekend in de keuken wereldkundig te maken.
Bij deze gelukkig dan toch wat foto's. Het computer/kookteam verzamelde zich al op vrijdagavond om zaterdag, na een rustig ontbijt, meteen bezig te kunnen houden met belangrijke zaken. Anders dan anders, begonnen we niet direct met de boodschappen, maar moest er eerst een deeg gemaakt worden voor de Flammenkuche die we als lunch wilden eten. Toen we eindelijk terug waren van de markt hadden we een mooi gerezen deeg en kon de vulling van ui, spek en room erop. Ik vond dat het resultaat nog niet zo goed was als ik gewend was in de Elzas, maar wellicht dat een volgende poging deze eerste, toch ook goed geslaagde, proeve nog kan overtreffen.
Nadat de lunch om 4 uur eindelijk klaar was, konden we, na een korte pauze, weer opnieuw de keuken in voor het avondeten. Een Marokkaans/Middenoosters tintje overheerste hierbij. Ik lees vaak recepten over de salades zoals ze daar gegeten worden, soms van gekookte groenten, soms meer een puree of saus. Evident lijkt daarbij wel te zijn dat er meer dan één geserveerd worden. 4 handen voor het bereiden en 4 monden om te eten zijn dan een goede basis voor het realiseren van een smaakexplosie op de tafel. In het midden achterin staat een salade van rode biet en ui, rechtsvoor een salade van witte kool, komijn en tomaat en links voor een sausachtige salade, zahlouk genaamd, die bestaat uit gekookte en gepureerde aubergine met tomaten en pittige kruiden en veel knoflook.
Christiaan als ware grillmaster, zorgde dat de met komijn, kaneel, koriander en ui gemarineerde sardientjes, op het terras gegrild werden.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Graag ook uw aandacht voor mijn groene klimtrui die ik voor mijn verjaardag van Ellen heb gekregen.

Ellen zei

Maar je bent hier toch helemaal niet aan het klimmen...

anke zei

Jullie hebben op je terras gegrilde sardientjes gemaakt!!! Ik ben onder de indruk en jaloers.