vrijdag 10 oktober 2008

Een drukke week

Het is eindelijk vrijdag! We hebben een drukke week gehad. Sinds de bruiloft ging het weer non-stop door en ben ik de keuken amper uitgeweest. Lunches, muffins en aanverwante zaken die bij vergaderingen horen, zijn niet bepaald nieuw meer voor me. Toch is het altijd leuk wanneer de appelmuffins met kaneel zoals hierboven zo lekker uit de oven komen.
Na de muffins, die ik om half 8 's ochtends bak, begin in aan de quiche voor de lunch. Na het maken van het deeg, het rusten, het uitrollen, weer laten rusten en het blindbakken van de bodem kan dan eindelijk de vulling erin. Hierboven heb ik een variatie op een klassieker gemaakt, de quiche Lorraine, met in plaats van spek blokjes Serranoham. Daarnaast gebruik ik altijd versgeraspte boeren belegenkaas. Zelf raspen is echt veel lekkerder dan die droge smakeloze zooi uit zo'n zakje en met een keukenmachine is het raspen zo gedaan. Nog even in de oven... De soep die ik deze week maakte was een bloemkoolsoep, op de foto is dat vooral heel erg wit, niet boeiend genoeg dus om hier te plaatsen, een volgende keer met een soep met een wat afwisselender uiterlijk zal ik weer eens een fotootje plaatsen.
Na de lunch zit het werk er nog niet op. Veel groepen willen de dag afsluiten met een drankje, en ja, daar hoort dan natuurlijk ook een hapjes bij. De bitterballen die ik inkoop bij Gastronomie Mobiel zijn altijd een groot succes, maar ook de hapjes die ik zelf maak vallen meestal in de smaak. De crostini met Serranoham en auberginepuree hierboven is één van mijn favorieten en heb ik redelijk wat gemaakt deze week.
Vrijdag werd de werkdag nog wat opgerekt door het ontbijt dat we serveerden om half 8. Met broodjes afbakken, fruit snijden, sinaasappels persen, eitjes koken en tafel dekken ben je toch al gauw een uurtje zoet. Gelukkig had ik de muesli en wortelcake donderdag al gemaakt, net als de gemarineerde abrikozen met kaneel, citroen, vanille en steranijs. Nog wat eigengemaakte jam en honing van de bijen van Christiaan en het ontbijt is compleet!

Geen opmerkingen: