zondag 22 april 2012

Appeltaart


Vandaag wéér appeltaart. Een groep bezoekers gaf tevoren al aan de voorkeur te geven aan appeltaart, dus tja, het blijft natuurlijk ook wel lekker. Een kleine variatie op het vertrouwde recept bracht ik wel aan. In plaats van zelf een mengsel te maken van gemalen amandelen en ei, gebruikte ik nu amandelspijs met vanillevla voor op de bodem. Een succes!


De bodem moet altijd blind gebakken worden. Dat houdt in, voor wie dat niet weet, dat je de vorm met de deegbodem zonder de appels voor bakt in de oven. Om te voorkomen dat het deeg omhoogkomt tijdens dit bakken vul je de bodem met bakpapier en keramische knikkers of, iets goedkoper, gedroogde bonen (die je daarna niet meer moet eten!). Mijn bonen beginnen echter een beetje oud te worden en gaan dan schilferen, wat soms op de taart komt, wat je natuurlijk niet wilt.


Vandaag experimenteerde ik daarom met knikkers die ik gisteren op een vlooienmarkt had gekocht voor weinig geld. Dat ging eigenlijk ook heel goed, dus ik denk dat deze zuinige keukenmeid weer eens een ontdekking heeft gedaan!

Geen opmerkingen: