woensdag 7 maart 2012

Oostenrijks feestje

 Net als vorig jaar was ik weer eens jarig deze maand. En net als vorig jaar vierde ik dat met een feestje. Vorig jaar was het eten in een Middenoosters thema, dit jaar zocht ik het veel dichterbij, namelijk in Oostenrijk. Een mooi voorproefje voor onze zomervakantie in de bergen, zullen we maar zeggen. Het was gezellig druk en ik had me weer niet ingehouden bij de voorbereidingen en heel wat uurtjes in de keuken doorgebracht. Terwijl iedereen binnenkwam stonden op tafel al pretzels, broodstengels en crudité met Liptauer, een Oostenrijkse dip van kwark, geitenkaas en kruiden.

Bij een glaasje bubbels serveerden we twee amuses die ik uit een kookboek van een Oostenrijks sterrenrestaurant haalde. Het was behoorlijk wat werk geweest om ze te maken, maar ze waren absoluut één van de hoogtepunten van de avond. De eerste was een bietenvenkelsalade met tonijn die ik zelf had gemarineerd in onder andere sinaasappel- en citroensap, gin, korianderzaad en jeneverbessen, afgemaakt met een bloedsinaasappelvinaigrette.
 De tweede amuse was een soort spekkoek van hele dunne omeletjes met gerookte zalm en mierikswortel.
 Onderstaande tortillahapjes waren natuurlijk absoluut niet Oostenrijks, maar wel lekker en nog over van een dag eerder.
En toen mocht het hoofdgerecht op tafel. Een grote pan zuurkool met witte wijn, room en ganzenvet stond al een aantal uren te pruttelen en serveerde ik met aardappels.
 Daarbij lekkere saucijsjes en casselerib, ook in ganzenvet gebakken.

En ook een grote verrassing waren de knoedels die ik had gemaakt voor bij de zuurkool. Alle vooroordelen werden overboord gegooid, want deze knoedel waren echt heel goed gelukt. Helaas heb ik geen foto van het vegetarische gerecht dat ik heb gemaakt, de paddestoelenstrudel met groene kool.
 En dan kwamen de taarten op tafel. Ik had een citroenmeringuetaart gemaakt.
 En een appeltaart.
 En verder konden de taarten van mijn patisseriecursus uit de diepvries gehaald worden. De chocoladetaart.
 Frambozenbombe.

 En wittechocolade kegeltjes met frambozen.

1 opmerking:

Anoniem zei

ziet er prachtig uit