woensdag 21 maart 2012

Gezond, maar vooral heel lekker


Voor de vergadering gisteren kreeg ik een extra verzoek. De regelmatig terugkerende gasten wilden graag de lunch uitbreiden met wat gezonde salades. Van dit soort verzoeken word ik alleen maar blij, want hoewel het me heel wat extra tijd kostte, kon ik ook mooi wat creativiteit kwijt. Een mooi gezond lentethema was ontstaan. De hartige taartjes die ik bij de lunch serveer waren dit keer gevuld met allerlei gegrilde groenten met wat gember, honing en knoflook.


En naast de gangbare broodjes, beleg en soep maakte ik de couscoussalade met druiven, abrikozen, kruiden en noten, die ik vorige lente en zomer ook regelmatig maakte.


Deze wortelsalade met gember, Marokkaanse specerijen en rozijntjes was nieuw en lekker pittig en fris van smaak.


De groene salade bestond uit pittige saladeblaadjes en kruiden met geroosterde pistachenootjes en een verfijnde dressing van citroensap en een drupje oranjebloesemwater.


En tenslotte een tomatensalade met basilicum en rode ui.


Om de dag af te sluiten werd in de bar nog wat gedronken en serveerde ik weer wat nieuwe hapjes. Het idee voor deze dadels met lavendelgeitenkaas las ik laatst in de krant.


De Turkse lepelsalade stond al langer op mijn lijstje om eens te proberen en leek wel wat op een hele dikke gazpacho. De kleine pitabroodjes had ik laatst gekocht bij de ISPC en waren hier perfect bij. De dip van gehakte tomaten, puntpaprika, peper, peterselie, munt, sjalot, komkommer, granaatappelsiroop en nog meer viel goed in de smaak.


Omdat de gasten een half uur eerder klaar waren haalde ik het net niet om deze preipannenkoekjes uit het kookboek Plenty van Ottolenghi voor ze te maken. Wij aten ze als avondeten, wat ook niet vervelend was!