maandag 30 mei 2011

Quiche Lorraine

Mijn neefje is volgend weekend jarig en mijn schoonzus wil zijn verjaardagsfeestje graag een quiche bakken. Als ik zelf tijd had gehad, had ik deze graag voor haar gemaakt, maar aangezien wij een paar dagen weggaan, geef ik haar en ieder ander die dit leest, mijn recept.

korstdeeg
250 g bloem
1 theelepel zout
200 g koude boter in blokjes
3/4 dl ijskoud water

Meng bloem, zout en boter tot een kruimelige substantie, het makkelijkste gaat dit met een keukenmachine. Voeg het water toe, niet alles tegelijk, misschien heb je aan minder genoeg, meng tot een samenhangend deeg. Kneed zo kort mogelijk.
Wanneer je hiervoor de keukenmachine gebruikt kneed je het deeg nog een paar keer met de hand door op een met bloem bestoven werkblad. Maak een bal van het deeg en laat het verpakt in folie een uur in de koelkast rusten.

Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot ca. 3 mm. Bekleed een ingevette en met bloem bestoven taartvorm van ca. 23 cm met het uitgerolde deeg en druk het aan op de bodem en tegen de rand. Ga met de deegroller over de rand van de vorm om het overhangende deeg af te snijden. Prik met een vork gaatjes in het deeg, let op dat je er niet helemaal doorheen prikt, anders krijg je een lekke bodem. Maak voldoende gaatjes, het zorgt ervoor dat je bodem niet ongelijkmatig omhoogkomt bij het bakken.

Laat de bodem ca. 15 minuten door en door koud worden, bij voorkeur in de vriezer.
Verwarm de oven voor op ca. 200 graden.

Bekleed de deegbodem met bakpapier dat je eerst hebt verfrommeld en vervolgens weer hebt uitgevouwen (zo voegt het papier zich beter naar de vorm). Vul de bodem met gedroogde peulvruchten en bak de bodem gaar. Meestal wordt gezegd dat dit ca. 12 minuten duurt, maar ik reken er 25 minuten voor. Neem het papier met de peulvruchten uit de bodem en bak de bodem nog 5 minuten tot deze lichtgekleurd is. De peulvruchten kun je weggooien of bewaren voor een volgende keer dat je deeg bakt.
Laat de bodem enigszins afkoelen alvorens te vullen

De vulling

6 plakjes uitgebakken ontbijtspek, verkruimeld, of wat uitgebakken blokjes spek of ham, naar keuze
ca. 200 g versgeraspte belegen kaas
3 eieren
1 eidooier
0,25 l slagroom
nootmuskaat
zout en peper

Verdeel spek of ham over de bodem. Ik heb soms wat Serranoham over die ik in blokjes snij, maar je kunt naar smaak en beschikbaarheid vlees kiezen. De bodem hoeft niet helemaal vol te liggen maar je moet ook niet alleen maar een verdwaald stukje spek vinden bij het eten.
Verdeel de kaas over de bodem.
Klop eieren, eidooier, slagroom en zout en peper en giet dit mengsel over de spek en kaas.
Strooi er wat nootmuskaat over en zet de quiche in een voorverwarmde oven van ca. 190 graden. Bak de quiche ca. 25 minuten goudbruin en tot de vulling stevig genoeg is.

Geen opmerkingen: