maandag 8 juni 2009

Conserven

Dit weekend stond in het teken van conserveren. Na jaren voornemens gemaakt te hebben om iets met de vlierbloesem te doen die bij ons groeit, heb ik dit jaar eindelijk de handen uit de mouwen gestoken en staand op een krukje de bloesem geknipt. Hierboven zie je me voorzichtig plakjes citroen uitknijpen boven de bloemetjes. Na een fles witte wijn erover uitgegoten te hebben mag het nu 4 dagen rusten in de koelkast. Wordt vervolgd...
Verder heb ik dit weekend een grote hoeveelheid jam gemaakt. 8 kg aardbeien haalde ik bij de aardbeienboer in de straat om rabarber-aardbeienjam, aardbeienjam met gember, met basilicum en met dragon te maken. Altijd spannend of alles goed gaat. Is het niet te zoet, is de smaakstof voldoende of te zwak aanwezig, niet te dik of te dun? Of het ergste van alles; een hele pot aangetast door schimmel. We zullen het zien!
Helaas ging de telefoon toen ik bezig was en ging de inhoud van ongeveer 1 grote pot verloren doordat de pan overkookte. Aardbeienjam wordt een hele kleverige bedoening wanneer het overal zit!




Geen opmerkingen: