maandag 4 april 2011

Het familiediner

 Zaterdag was een stralende dag. Een echt feestje wordt zo'n eerste warme zonnige dag van het jaar. Voor vrienden bereidden we familiedineetje bij ons. Hoe mooi kan zo'n avond beginnen als je een aperitief kan serveren op onze loopbrug? Als amuse serveerden we hier al een glaasje met Serranoham, auberginepuree, radijs en een crostini.
 Na een heerlijk uurtje op het terras kwamen ze aan tafel voor de eerste gang. Nog altijd verschijnt een glimlach op mijn gezicht als ik deze variant op b'stilla maak. De geur van de vulling met kip, kaneel, ingemaakte citroen en andere specerijen is zo bijzonder dat het water me altijd al in de mond loopt bij het rustig sudderen van de ingrediënten. Wat mij betreft echt een hoogtepunt van de Marokkaanse keuken en deze variatie op de oorspronkelijke taart met duif is echt een geweldige aanrader. Ik baseer me trouwens op het recept van Merijn Tol en Mina Abouzahra uit het boek Proef! oranjebloesem.
 Als tussengerecht een soep van aardpeer met gegrilde coquilles.
 Voor het hoofdgerecht was één van de belangrijkste ingrediënten de honing van mijn liefste. Samen met tijm en kalfsfond van het Kookhuys werd het een heerlijke saus bij de eendenborst. Met wat groene kool en een gratin van aardappel en knolselderij was dit het laatste beetje winters eten van dit jaar waarschijnlijk.
 Tot slot als nagerecht de pruimentaart met amandel, oranjebloesemwater en cognac, geserveerd met crème fraiche, zoals wij die zelf met kerst voor het eerst aten.
Bij de koffie nog wat kleine stukjes pistache-sinaasappelbrownie om van te snoepen en dan zit zo'n avond er al weer op. Leuk om zoiets eens te doen voor mensen die je graag mag. Zelf kun je lekker in de keuken blijven doorwerken en hoef je je niet te bekommeren om gezellig doen, zoals wanneer je gasten bij je thuis ontvangt, en ook niet zo zenuwachtig te doen over de snelheid van het doorgeven van de gangen zoals bij een zakelijke bijeenkomst nog wel eens gebeurt. En mensen die je kent zijn altijd nog aardiger en complimenteuzer, en dat is ook wel erg dankbaar en leuk werken.

Geen opmerkingen: