donderdag 21 april 2011

Druk dagje

 In de groep die we vandaag ontvingen waren een paar mensen met specifieke wensen voor het eten. Ik ben altijd blij als dat, zoals nu, vooraf gemeld wordt, zodat ik er rekening mee kan houden bij de inkoop. De vegetariërs waren geen probleem, de persoon die geen vlees en vis at, leek me ook een vegetariër. Halal moest het dit keer doen met de verschillende vegetarische gerechten en vis, maar iemand die alleen speltbrood eet en geen koemelk en vlees mag was een grotere uitdaging. Alleen speltbrood mogen eten leek me een tarwe intollerantie. Dat betekent dus ook geen koekjes en muffins. Eerst dacht ik nog speltspeculaas of kokosmakronen te kopen, maar in speculaas zit wellicht boter en de kokosmakronen die ik bij de supermarkt vond, zaten vol met onduidelijke troep en ook bloem. De volgende keer dus weer op tijd in biologische winkel halen, maar door de drukte was ik hier nu mooi te laat mee. 's Ochtends, na het bakken van de muffins bedacht ik op het nippertje nog dat ik een recept had voor de hierboven afgebeelde amandelmakronen. Een eenvoudig, maar heerlijk koekje van eiwitschuim, suiker en amandelen, aan elkaar geplakt met in dit geval zelfgemaakte jam van reine claudes met vanille. Voor de lunch had ik wat auberginepuree en kikkererwtenpuree gemaakt zodat onze gast op haar speltbrood wat meer keuze had dan alleen maar geitenkaas en eiersalade.
 Dat kostte allemaal behoorlijk wat extra tijd. Niet-vegetariërs willen niet alleen vegetarisch eten, dus daar maak je dingen met vlees voor, maar vegetariërs en mensen met een dieet wil je ook keuze geven. Een hoop extra werk, zo bleek, vandaag. Crudité, rauwe hapklare groenten, met een kruidenvinaigrette, waren voor iedereen lekker, zo leek me. Zeker met de warme temperatuur vandaag.
 Voor de crostini koos ik verschillende vegetarische garneringen, namelijk met gorgonzola en appel, geitenkaas en frambozen-sichuanpeperjam, en geroosterde paprika met basilicum. Op een spelttoastje, gemaakt door rondjes uit de speltboterhammen te steken en te roosteren, waren de laatste soorten beleg ook geschikt voor het dieet.
De avocado met gerookte zalm was in ieder geval geschikt voor het dieet en het is halal. Pfff... het was allemaal wel uitkienen geblazen om niemand echt te kort te doen. Wat kipspiesjes met munt ten slotte nog voor de carnivoren en de borrel was weer voorbij.
 Normaal gesproken zou het na wat opruimen eindelijk het moment zijn om te ontspannen. Nu was er echter nog wat spannends. Tijdens ons avondeten zouden we geïnterviewd worden. Een lekkere maaltijd en niet al te grote wallen van een harde dag werken waren dus wel een beetje een vereisten.
 Ben benieuwd naar het resultaat, maar het was in ieder geval wel erg leuk om een uur over eten te mogen praten en een echt professionele camera op mijn eten gericht te hebben.