woensdag 29 februari 2012

Handig!

Het is me weer eens overkomen. Jarenlang blijk ik onnodig te hebben geploeterd tijdens het bakken. Iedere ochtend begon ik met het smelten van boter en het met een kwastje invetten van mijn muffinplaten. Als de muffins eenmaal gebakken waren mochten we dan de restjes uit de vorm peuteren en begon het uitgebreide schoonmaakproces. Waarom, vraag ik me nu af, want het kan allemaal veel makkelijker.

Eindelijk heb ik geïnvesteerd in siliconenmatjes (een behoorlijke investering, want goedkoop zijn ze niet) die ik op maat van mijn oven heb geknipt. Want eigenlijk was dat de reden dat ik eerder niet overstag was gegaan (en natuurlijk omdat ik veel te zuinig ben). De siliconenmatjes hebben namelijk een vaste maat die bakkers gebruiken, handig want daar zijn hun ovens, rekjes en alles op aangepast. In de horecakeuken gebruiken we echter gastronorm en daarom zijn de matjes net te groot voor mijn oven.
Toen ik nog geen heteluchtoven had en dus maar één laag tegelijk kon bakken betekende dit dat ik in plaats van 24 nog maar 18 muffins tegelijk kon bakken. Niet zo fijn dus. Maar goed, met mijn nieuwe heteluchtoven kan ik wel 6 platen boven elkaar bakken, dus dan komt het altijd wel goed!
Dus ik kan 's ochtends later uit mijn bed, hoef geen boter meer te smelten, in te vetten en de vormen zijn met één vaatwasbeurt schoon! Wat een genot ineens.
 Voor de dagen dat ik andere vormen gebruik heb ik ook een nieuwe handigheid gevonden, namelijk de bakspray. Op de één of andere manier had ik altijd weerstand tegen dit product. Was ik bang dat de smaak vies zou zijn en dat het voor geen meter zou werken. Mis! Toen ik hoorde dat Ad Rijnen ook spray gebruikte, durfde ik het ook eens te proberen. En dat is dus heel erg handig. Nooit meer geklooi dus met kwastjes en boter. 


Geen opmerkingen: