dinsdag 12 mei 2009

Chinees eten, een paar hoogtepunten

Chinees eten in Nederland vind ik niet altijd zo geweldig; alles is even zoet, weeïg en plakkerig. In China bleek de variatie veel groter en bestond een maaltijd uit vis, vlees, tofu, groenten en verschillende bereidingswijzen. Een paar hoogtepunten zijn op foto's vastgelegd. De hierboven vis kwam van de barbecue en was gekruid met een mengsel met onder andere komijn. Het deed me denken aan Marokkaans eten, en het was heerlijk!
Frans laat hier zien hoe heerlijk vet kan zijn. Hij neemt een hap varkensvlees dat voor ca. 80% uit puur vet bestaat. Dat klinkt niet zo aantrekkelijk, maar wanneer het goed bereid is, is het echt heerlijk! Hoe ze het precies doen weet ik niet, zelf proberen durf ik dus ook niet echt, maar het vet wordt heerlijk zacht en mals en lijkt meer op een goed smakende gelei dan op vetrandjes.

Hierboven zwarte kip.

Tofu Bolognese. Tofu heeft mij in Nederland nooit zo kunnen bekoren, maar ik heb ongelofelijk lekkere tofu gegeten in Beijing. Dit gerecht is één van de favorieten van Anke en Frans.



Hoe doen ze het toch; deze Mandarijnse vis wordt gefrituurd en ziet er prachtig uit met z'n oranje stekels. Dit is trouwens een redelijk vertrouwd gerecht voor ons Nederlanders; met een zoetzure geleisaus, maar dan lekker!




2 opmerkingen:

kattebelletje zei

hoi ik zie nu pas die vette vierkantjes vlees, als je wilt weten hoe je dat moet maken? staat stukje op mijn blog van alweer een tijdje terug: http://kattebelletje.wordpress.com/2009/12/16/dongpo-pork-东坡肉/
Het is zoooo lekker!

Ellen zei

Geweldig! Daar gaat vooral mijn zwager ook heel blij mee zijn, denk ik. Inmiddels zijn zij verhuisd uit China, en ze missen het eten nog regelmatig. Ik ga het zelf ook eens proberen, want ik was echt onder de indruk van het gerecht.
Bedankt!