woensdag 15 augustus 2012

Heerlijk eten in het Stubaital


We zijn alweer even terug, helaas, van een geweldige vakantie in Oostenrijk, het vakantieland van mijn jeugd. Net als 24 jaar geleden maakte ik een tocht door het Stubaital rond Neustift. Christiaan ging voor het eerst mee, mijn zus was er net als de vorige keer wederom bij, dit keer bijgestaan door haar man, een echte Oostenrijkofiel (is dat een woord?).
Iedere dag liepen we met onze rugzak van zo'n 12 kg van de ene naar de andere hut. Daar aangekomen was het elke keer een geweldig onthaal op een zonnig terras met een groot glas bier en iets lekkers uit de keuken.




Eén van mijn favoriete hapjes uit Oostenrijk is Schmalz. Niet bepaald het meest gezonde gerecht, maar na al dat lopen in de gezonde berglucht kan mijn lijf dat vast wel aan.


 In de Nürnbergerhütte aten we deze Brettljause, een plankje met huisgerookte ham en spek, lokale kazen en nog meer heerlijke vleeswaren. Een waar culinair hoogtepunt!


In de Nürnbergerhütte bleef het feest, want de ene na de andere versgebakken taart kwam de keuken uit. We moesten goed ons best te doen om zo veel mogelijk te proeven, want de stukken die afgesneden werden waren niet bepaald klein.


Maar eigenlijk kwamen we om de haverklap heerlijke taart tegen. Deze heerlijke maanzaadtaart aten we in de Karalm onderweg naar het dal.


Geen opmerkingen: