zaterdag 19 november 2011

Wijnproeverij

Zondag twee weken geleden werd er een wijnproeverij georganiseerd bij ons met een goede opkomst. Ik deed zelf de catering wat eigenlijk een beetje te veel was om alleen te doen (ik had alleen wat snijhulp bij de voorbereidingen) voor 120 gasten. Maar zoals altijd eigenlijk, liep alles gelukkig vlekkeloos. Dat krijg je ook wel als je zo je best doet!
Tijdens de proeverij gingen we rond met een paar kleine hapjes die iedereen aanspraken. Dat is altijd fijn. Gasten hebben al iets in de maag en als ze ze ook nog eens verrassend lekker vinden zijn ze meteen al in de goede stemming voor de rest van het eten. De glaasjes met gerookte zalm en gemarineerde komkommer en creme fraiche vielen vanzelfsprekend in de smaak. Maar ook het pompoensoepje met chorizo en de mini croque monsieur van ham, kaas, honing-mosterdboter en gegratineerd met gruyere werden gewaardeerd.


 Uiteraard was dat allemaal niet zo ingewikkeld voor me. De spanning zat vooral in het buffet dat ik maakte. De dag tevoren was ik al bezig geweest om kilo's aardappel en knolselderij te pureren voor een lekkere gegratineerde puree bij de runderstoof. Ook zo'n 15 liter soep moest gemaakt worden.
 Een emmer vanillesaus voor bij de appelcrumble.
 En natuurlijk moest ook alle groente voor de Zwitserse salade vers gesneden en geraspt worden.
 Mijn eigen favoriet in het menu was de zuurkoolschotel in witte wijn gestoofd met saucijsjes en casselerib van de scharrelslager

Geen opmerkingen: