zaterdag 9 juli 2011

Feestje

 Woensdag was mijn schoonmoeder jarig en het was niet nodig mij een tweede keer te vragen een barbecue te verzorgen om dit te vieren. Ik had de dag vrij gepland en heb de hele dag gevuld met de voorbereidingen, allemaal heel relaxed. Zondag namen we haar wensen door en onder andere had ze zin in een vispakketje. Ik hou er zelf ook van, maar bleek nog niet eerder zelf de maker te zijn geweest. Een beetje een eerste experiment dus. Ik pakte een stukje kabeljauw op wat olijfolie in een aluminiumfolie met wat julienne van courgette, wortel, prei en Hollandse peultjes en overgoot alles wat met een beetje sherry en witte wijn. Niet slecht voor een eerste keer, moet ik zeggen, en genoeg variaties mogelijk voor de toekomst.

 Sauzen en salades konden goed voorbereid worden.
En al het gemarineerde vlees kon 's avonds op de bbq, zoals deze lamskoteletjes met Franse knoflook, tijm en citroen.
 Garnalenspiezen.
 Huisgemarineerde rundersaté.
 De peterselie-ansjovisboter hoorde bij de entrecote.

 Na het nodige van de bbq genuttigd te hebben (niet eens alles ging op! een deel moest de vriezer in voor latere nuttiging), kwam mijn schoonvader nog met een aantal heerlijke taarten van Van Erven uit Tilburg aan. Mmmmm, die champagnetaart (hierboven) is toch wel écht fantastisch! Deed me weer helemaal denken aan het eerste feestje dat ik ooit bij mijn schoonouders vierde. Ik begreep al snel dat goede producten zich met een omweg laten kopen. Van noord naar zuid, van west tot oost en terug naar het centrum van Tilburg, de hele regio werd afgereden voor de beste kaas, paté en taart. Het heeft me wel aan het denken gezet (en aan het rijden!)

Geen opmerkingen: