woensdag 16 maart 2011

Mijn verjaardagsfeestje

 Rustig op mijn blog de laatste tijd? Ja, dat kan kloppen, want naast het vieren van carnaval, was ik vooral ernstig aan het broeden op de perfecte invulling voor mijn 30e verjaardagsfeestje.
Terug naar een thema dat toch wel één van mijn favorieten blijft, de Noord-Afrikaanse/Midden-Oosterse/Arabische/Oriëntaalse keuken. Dus alles van pakweg Marokko tot Libanon. Je weet wel, die landen waar het nu zo onrustig is, je begrijpt, ik kon er niet omheen.
3 dagen ben ik bezig geweest met boodschappen doen en koken waarbij een fikse verkoudheid nog roet in het eten gooide. Gelukkig kwam familie mij nog te hulp bij het koken op de dag zelf en kwam het allemaal nog goed.
 Deze gevulde wijnbladeren met rijst en rozijnen heb ik ook wel eens gekocht, maar zelf gemaakt blijken ze veel lekkerder te zijn! Een beetje omslachtiger is het wel, helaas.
 Voor de mezzetafel verder verschillende dips: hummus (kikkererwtenpuree), baba ghanoush (gerookte aubergine puree) (beide uit de Libanese keuken), cacik (yoghurtdip met komkommer, munt, dille en knoflook) en kaaswalnotendip (beide uit Turkije). Alles op te dippen met (plat)brood of crudité, en ook nog dukkah, een Egyptisch noten-specerijenmengsel dat met brood en olijfolie gegeten wordt.

 2 salades sierden verder nog de tafel, bovenstaande kisir, een Turkse variant van de Libanese taboulleh die wat frisser en pittiger is door granaatappelsiroop en rode peper, en onderstaande Turkse zigeunersalade met groene paprika, rode ui en feta.
 Toen iedereen binnen was serveerde ik nog 2 warme hapjes. Egyptische falafel van tuinbonen.
 En Libanese kibbe met bulgur en lamsvlees.
 Het moment supreme kwam in zicht toen ik de b'stilla serveerde. Het is één van de meeste fascinerende gerechten van de Marokkaanse keuken. Het is een traditioneel feestgerecht dat bestaat uit gevogelte (vaak duif) in dunne deeglaagjes met nootjes ertussen en bestrooid met kaneel en poedersuiker. Het is een feest van geur en smaak die ik in Marokko al eens kreeg en ook al eens maakte in kleine eenpersoonspakketjes. Deze grote pasteien zagen er erg feestelijk uit, maar ik geloof dat ik voor de volgende keer toch de voorkeur geef aan de kleinere pakketjes waar wat mij betreft de smaken nog beter in balans zijn van het krokante deeg en de vulling.


 En dan kwam eindelijk het hoofdgerecht, een grote lamsbout ingesmeerd met een pasta van dadels en amandelen en couscous met gedroogd fruit en noten.


 Als nagerecht maakte ik Libanese griesmeelcake met maanzaad en een Turkse sultana-yoghurttaart, die een beetje leek op cheesecake. Als aanvulling kocht ik nog wat baklava, medjooldadels en turks fruit.

Mooie foto's hè? Zo leuk dat Anke en Frans er dit keer ook bij konden zijn en Frans heeft deze mooie foto's voor me gemaakt, Bedankt!

Geen opmerkingen: