dinsdag 5 januari 2010

Knödel mit Sauerkraut

Wat zullen er een paar jaloerse blikken aan de andere kant van de wereld zijn... Wij bereiden ons voor op de komst van Anke en Frans en daarom verdiep ik mij in de Duitstalige keuken (oftewel alles uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noord-Italië, grofweg de Alpen, o ja, de Elzas trouwens ook). Behalve dat het altijd zo nostalgisch klinkt en herinneringen aan bergtochten en wintersportvakanties brengt, is het eigenlijk ook nog eens een heel lekkere keuken. Zelfs als je gewoon thuis bent (Frans wist dit natuurlijk al lang). In de Wining & Dining van december stond het recept voor deze Knödel mit sauerkraut. Nou ja, volgens hun was het Canederli alla Tirolese, maar ik hou het dan toch liever op z'n Duits, want dat klinkt veel gezelliger.
Ik vond het best spannend om te maken, want eigenlijk ben ik helemaal niet zo bekend met knödels. Mijn ouders maakten ons vroeger wijs dat 'die deegballen' niet lekker waren, en ons werd verboden ze te bestellen. Wisten zij veel! Dit was namelijk hartstikke lekker! Makkelijk en goedkoop, zo'n bal van oud brood, ei, bloem, ui en spek in bouillon gekookt. En dan natuurlijk die zuurkool! Een goed uur gesudderd in witte wijn en afgemaakt met wat room...
Binnenkort meer uit de Oostenrijkse keuken, in de bieb heb ik een heel boek gevonden met recepten.

Geen opmerkingen: