zaterdag 31 mei 2014

Meer koken in de Dutch Oven


De auto hebben we weer volgeladen voor een klein kampeertripje. Dicht bij huis dit keer op een natuurcamping in Witrijt.


Met een auto vol kookgerei en eten konden we prima vooruit. De eerste avond ging een heerlijk kippetje met aardappels en citroen in de Dutch oven.
Heel simpel; wat aardappels in schijfjes in de pan, wat citroen in de kip stoppen en deze bovenop de aardappels leggen. Nog wat citroen mengen met olijfolie, een beetje knoflook en wat tijm en dit over de kip en aardappels gieten en dan boven het vuur hangen met zo'n 15 briketten op de deksel.



En dan heb je zo'n anderhalf uur later een appetijtelijk kippetje met heerlijke aardappels eronder.


Voor nog een beetje extra smaak en garing gingen nog een paar stukjes even op het rooster boven het vuur, en de laatste restjes gingen de volgende dag met wat mayonaise op een broodje!



En de volgende dag begint het ritueel van het vuur aanmaken weer van voren af aan.
 

De nieuwe aankoop voor deze trip was de zogenaamde Billycan. Een roestvrijstalen pan met hengsel en deksel die boven het vuur gehangen kan worden voor het koken van water. Handig voor het maken van koffie, maar ook voor het koken van pasta of bijvoorbeeld aardappels is deze pan een uitkomst waarbij we geen gasfles meer nodig hebben (die ook nog eens leeg bleek te zijn halverwege het koken van het water voor eerste kopje thee).



Om het feest weer compleet te maken bakte ik natuurlijk weer een appelcake in de Dutch oven. Het begint al een routine te worden! Voor wie interesse heeft in het recept, hierbij wat ik doe.

Voor mijn cakevorm die ik van te voren insmeer met olie en op een roostertje in de voorverwarmde Dutch Oven plaats, meet ik 375 ml bloem af die ik meng met een snufje zout, een zakje bakpoeder en wat suiker (sorry, dit doe ik nog een beetje op gevoel). Dan mix ik 5 eetlepels boter met 2 eieren en 90 ml melk. Als het heel koud is en de boter dus erg hard verwarm ik deze een beetje bij het vuur, maar als het mengsel nog stukjes boter bevat is dat volgens mij niet zo'n drama. Ik gebruik mijn megahandige handmatige minikeukenmachine hiervoor die ik ooit kreeg bij een abonnement op een kooktijdschrift. Daarna gooi ik alles bij elkaar en in de vorm. Een in stukken gesneden appel eroverheen en een mengsel van suiker en kaneel eroverheen.
Om een temperatuur van ca. 160 graden Celcius te bereiken gingen 5 briketten onder de oven en 15 bovenop de deksel. En tja, dat is het eigenlijk. Ongeveer 30 minuten later is de cake klaar om eruit gehaald te worden. Nog even een beetje afkoelen en dan duurt het meestal niet lang voordat de cake alweer verdwenen is in de maag van de andere vakantiegangers!


Geen opmerkingen: