woensdag 9 januari 2013

Colonial Williamsburg


Een paar dagen na de kerst ben ik op het vliegtuig gestapt om mijn zus en zwager op te zoeken in hun nieuwe woonplaats Williamsburg Virginia. Deze sprankelende metropool was ooit de plek waar Engelse kolonisten voet aan land zetten. Om dit heugelijke feit niet te vergeten zijn in Williamsburg en in het nabij gelegen Jamestown huizen, schepen en forten opgebouwd die bevolkt worden door historische figuren die je laten zien hoe het ten tijde van de kolonisatie er aan toe ging. In Williamsburg was ik uiteraard vooral gefascineerd door de historische moestuin.


Eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal waar het vastbinden van de kool en onder stolp bewaren goed voor zijn. We hadden het natuurlijk moeten vragen, maar laten we het er maar op houden dat de jetlag mij hierbij nog een beetje in de weg zat en ik vooral genoot van het mooie zonnetje dat mijn foto's opfleurde.


's Avonds werd ik nogmaals uitgebreid verwelkomd door zus en zwager die mij hun kunsten in 'the real southern cuisine'  toonden met baked beans, slow cooked pork, collard greens en cornbread.


2 opmerkingen:

Ger zei

Wat heerlijk om even in het vliegtuig te stappen om een familiebezoek te brengen,en nog wel in zo'n mooie plaats zag ik tijdens het Google.
Van de ene kant fijn maar van de andere kant jammer dat mijn zussen en zwagers zó dichtbij wonen dat ik er even op de fiets heen kan.

Je foto's zijn prachtig met het zonnetje erbij,waardoor de stolpen hun werk kunnen doen waarvoor ze bedoeld zijn,ze zorgen voor een kaseffect wat de plantengroei eronder versnelt. Hiermee kan je het kweekseizoen een stuk vervroegen omdat je de jonge planten tegen vorst beschermt. Deze klokken beschermen planten o.a. ook tegen vogels, slakken en ander ongedierte alsook bieden ze bescherming tegen allerhande weersinvloeden zoals koude, hagel en uitdroging.
Om die redenen zijn de kolen ook met touw opgebonden,de buitenste bladeren bieden een beschermende jas aan de binnenste kool, en nog een voordeel de bloemkool blijft mooi wit en schoon.

De gevlochten klokken worden gebruikt om sla of andijvie de laatste dagen te bleken.
Om sla of andijvie te bleken kan je de planten enkele dagen tot een week voor het oogsten met deze klok afdekken.
Voordeel een volle grondsla met toch een frisse malse smaak.
In oude moestuinen kom je ook wel klokken en potten met deksel van terracotta tegen om brusselslof te bleken.

Op de dag van vandaag kom je bij de beter gesorteerde tuincentra's de stolpen tegen per set van 3 van helder en groen/geel kunststof.

Ik heb 'n aantal van deze glazen stolpen in huis, geen kool eronder maar mijn oude, antieke,brocante lievelings familie erfstukjes worden zó een blikvanger en komen nog mooier uit dan dat ze al zijn.

Fijne dag en hartelijke groeten!!
Ger






Ellen zei

Hoi Ger,

Wat leuk dat je dat allemaal weet! Ik heb zelf geen moestuin, dus heb me er nooit zo in verdiept, maar dit klinkt allemaal wel slim. Het zag er ook nog eens erg mooi uit. Ik denk dat de glazen en gevlochten vast een stuk mooier zijn dan die van kunststof.