zondag 1 juli 2012

Zomers feestje



Onze gasten gisteren gaven al voor de derde keer een feestje bij ons! Daarmee voelden wij ons wel erg vereerd en naast dat ik nog eens extra mijn best deed, was het ook reden om wat meer ontspannen te zijn. Ik vind het altijd spannend om voor mensen te koken die ik nog niet zo goed ken. Je hoopt maar dat mijn kookkunsten aansluiten bij de verwachtingen. Mensen die voor de derde keer komen zijn ongetwijfeld tevreden geweest in het verleden, dus dat geeft echt een gevoel van vrijheid tijdens het koken.


Dit keer wilden ze een feestje 's middags geven en de gasten eerst ontvangen met koffie en wat lekkers erbij. Terwijl iedereen lekker op het terras zat gingen wij een uurtje later van start met het serveren van 7 kleine gerechtjes. Het begon met een glaasje met Serranoham, meloen en een frisse dressing van munt en balsamico.

De etageres werden intussen vervangen door wat nootjes, olijven en brood met tapenade.


Na een aantal speeches moest ik wel even goed mijn best doen om de tijd in te halen om op het afgesproken tijdstip klaar te zijn. Na het applaus serveerde ik direct een kopje paprikasoep met Hollandse garnalen en kon ik meteen door met de bordjes uit te zetten voor de paté van slagerij Lejeune met wat salade en compote. Om de vegetariërs niet teleur te stellen die zich al hadden gemeld voor een glaasje meloen zonder ham, maakte ik snel een bordje salade met geitenkaas.


De vierde gang was één van mijn persoonlijke favorieten en ook bij de gasten vielen deze Marokkaanse viskoekjes met een komkommersalade met kaneel goed in de smaak.


Een hartig taartje met groenten volgde.


Wat kaas van boerderij De Leijedaeler met notenbrood en perenvijgenjam uit eigen keuken.


En tenslotte, precies op tijd, een glaasje met in sinaasappel en munt gemarineerde aardbeien met vanillehangop en cantuccinikruim.


Geen opmerkingen: