woensdag 11 april 2012
Salades uit de voorraadkast
Vandaag waren Christiaan en ik bezig met rondrijden voor boodschappen enzo. Het is altijd gezellig om op dagen dat we geen gasten hebben samen op pad te gaan om dingen te regelen die anders blijven liggen en rustig onze inkopen kunnen doen in de groothandel. Het zijn misschien wel de leukste momenten van een bedrijf hebben samen, dat samen op pad gaan.
Thuisgekomen aten we een aantal salades die ik had samengesteld vanuit onze voorraadkast met preipannenkoekjes die ik nog in de vriezer had liggen na een eerdere kooksessie. In een half uurtje dus weer een maaltijd voor elkaar met een aardappel-snijbonensalade met sjalotten-mosterddressing, bietjessalade met munt en lente-ui en wortelsalade met sinaasappeldressing, gember, lente-ui, rozijnen en pijnboompitjes. Een stukje stokbrood erbij en toe nog wat vla met warme mirabellencompote (kwam ik ook nog tegen in de vriezer!).
dinsdag 10 april 2012
Bourgondische tocht naar Santiago
Mijn schoonvader is alweer vier weken onderweg naar Santiago en met de paasdagen hebben Christiaan en ik hem opgezocht in Frankrijk. Vrijdag vertrokken we om maar liefst 600 km in de auto te zitten voor we hem hadden bereikt. Moet je nagaan dat je dat allemaal hebt gelopen... Omdat cadeautjes niet zo handig zijn voor iemand die alles op zijn rug mee moet dragen, hadden we een ander soort attentie voor hem. In mijn nieuwe rugzak droeg ik de spullen van mij en Christiaan en Christiaan droeg de last voor Hans voor twee dagen. Kon hij een beetje rust nemen.
Alvorens aan de tocht te beginnen overnachten we bij Madame Rollet in Lordonnois, een dorp met kerk en
ongeveer 5 huizen. Hans baalde dat deze goede katholieke en waarschijnlijk ook zuinige vrouw op Goede vrijdag geen vlees serveerde. Na een soep van prei en aardappel uit eigen moestuin kregen we een omelet met aardappel die gelukkig nog wel gevolgd werd door wat kaas én een huisgebakken taart met pruimen.
De oude watermolen die we tegenkomen is een juweeltjes.
We gaan door weiden en dichtbegroeide bossen en moeten regelmatig onder het prikkeldraad of er overheen. Die Fransen zijn heel precies met hun omheiningen. Geen loskrullend roestig draad, maar strak en degelijk afgespannen. Niet bepaald makkelijk om te passeren met een grote rugzak van 11 kg.
Maar de weiden en bossen maken echter plaats voor de wijngaarden van de Chablis en het vooruitzicht van een glaasje of wat van dit smakelijke water, laat het tempo weer wat verhogen.
Mocht je denken dat dit ons stoorde, dan heb je het echter mis, hoor. Wij konden wel lachen om dit krot en de kroegbaas beneden die meer op leek te hebben met de van hun barkruk vallende stamgasten dan met mijn schoonvader die zie toch best behoorlijk gedroeg.
De volgende dag wacht ons nog een luxe ontbijtbuffet met verschillende huisgebakken cakes en taart en dan moeten we helaas alweer afscheid nemen van Hans. Terwijl hij weer zijn eigen rugzak op de rug neemt, vertrekken wij naar ons startpunt twee dagen eerder om onze auto op te halen en terug te rijden naar het druilerige Nederland.
maandag 9 april 2012
Bramentaart
De bramentaart met amandel die ik vorige week zondag op de kaart had staan verkocht zichzelf in een uurtje of twee. Daar was dus eigenlijk geen eer aan te behalen voor onze bediening.
vrijdag 6 april 2012
wijn-spijscursus
Het is al weer een paar jaar geleden dat ik mijn wijncertificaat heb gehaald en het is dus weer hoog tijd dat mijn vader en ik ons weer eens gaan verdiepen in de wondere wijnwereld. Woensdag was de eerste van drie wijnspijscursusavonden.
Niks mis mee, hoor, een beetje wijntjes proeven, hapjes eten en dan ook nog eens iets leren.
Het blijft toch elke keer verrassend hoe wijn en eten reageert op elkaar!
donderdag 5 april 2012
Moussaka
Frans is niet de enige die lekkere moussaka kan maken! Wij konden dinsdagavond na de 800 hapjes onze ingevroren moussaka in de oven zetten. Ik ben altijd blij dat ik dan niet meer de keuken in hoef en dan is een keer wat extra maken om in te vriezen wel heel erg handig!
woensdag 4 april 2012
800 hapjes in 50 minuten
Ik stond al een paar dagen in de keuken om alles voor te bereiden voor de bijeenkomst gisteren. Onze gasten mocht het aan niks ontbreken, dus ik moest hard doorwerken om alle wensen te vervullen. We ontvingen de gasten met sandwiches en zoetigheden.
Voor de pauze maakte ik Turkse saucijzenbroodjes en kleine hartige taartjes met kastanjechampignons en dragon.
Maar de grootste uitdaging lag in het verzorgen van de borrel. Ik moets tien verschillende hapjes maken voor 80 gasten. Je zult het niet geloven, maar dit deden we in 50 (!) minuten.
We begonnen met crostini met gorgonzola en appel en meergranentoast met paté en portvijgjes.
Deze lepels met bietenvenkelsalade en ingelegde tonijn waren weer heerlijk, net als op mijn verjaardagsfeestje. Waarschijnlijk één van mijn favorieten van nu.
De huisgemaakte rundersateetjes serveerde ik dit keer mooi op een bananenblad.
De paprikasoep met Hollandse garnaaltjes serveerden we in koffiekopjes.
Ook de garnalen met zoetzure peperdip kwamen op bananenblad.
De met amandel gevulde dadel in spek werd verfraaid met een druifje bovenop.
En dan hadden we nog tweed glaasjes met rivierkreeftjes, avocado en limoenyoghurt en met rundvlees, landcress, kwartelei en sinaasappeldressing.
En Marokaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesemwater en kaneel.
maandag 2 april 2012
Hip spul
Vrijdag deed ik weer eens extra mijn best bij met maken van de hapjes. Deze Marokkaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesem en kaneel zijn altijd heerlijk. Normaal gesproken bak ik ze in een pan, maar dit keer probeerde ik het eens in de oven. Het resultaat was misschien nog wel mooier!
De groep bestond uit bijna alleen maar vrouwen en dan doet licht en geurig eten het altijd erg goed. Naast de viskoekjes vielen dan ook de summerrolls met pindadip goed in de smaak. De rijstpapiertjes blijven rauw en worden gevuld met rauwe groenten en kruiden. Ontzettend hip!
Voor één van onze andere gasten deze week die geen koemelk mocht, maakte ik deze koekjes van amandelmeel gevuld met pruimenjam.
Bij de lunch serveerde ik doperwtensoep met Serranoham en munt.
En deze kleine taartjes met kastanjechampignons, verse spinazie en sesam.
Abonneren op:
Posts (Atom)