Posts tonen met het label soep. Alle posts tonen
Posts tonen met het label soep. Alle posts tonen

dinsdag 28 augustus 2012

Nieuwe gerechten


Deze week probeer ik weer eens wat nieuwe recepten uit thuis. Gisteren aten we een lichte, maar voedzame salade van linzen, sojaboontjes, sugarsnaps, groene asperge en rode peper uit de laatste Elle eten. Was zeker voor herhaling vatbaar zou het ook nog wel eens goed kunnen doen in combinatie met andere salades en buffetgerechten.


Vandaag maakte ik soto ajam naar een recept van Ghillie Basan uit 'the cooking of Malaysia & Singapore'. Toch jammer dat mijn zus en zwager niet naar Singapore zijn verhuisd want ik geloof dat die keuken me wel aanspreekt! Overigens is het een van oorsprong Javaans gerecht, maar komt het op verschillende plaatsen in de wereld opduiken, zo ook in Suriname, maar dan als Saoto. We aten het al eens op oudjaarsdag.


woensdag 20 juni 2012

Nieuwe soepcombinatie is geslaagd!


Nieuwe variant op een bekend recept. Ik bedacht de bloemkoolsoep eens te combineren met een in de oven gedroogde Serranoham.
Een perfecte combinatie van de zoetige en romige soep met het zoute van de ham!

maandag 21 november 2011

Drukke zondagen

 De zondagen worden weer druk bezocht de laatste tijd. Lekker wandelweer en een bijzondere tentoonstelling trokken veel bezoekers. Ik mocht dus regelmatig de keuken in om een stuk taart af te snijden of een soepje te maken.
Ik had zelf ook best zin gehad in een stuk van bovenstaande worteltaart, maar helaas bleef er geen kruimel van over.

 Het fijne van de dadeltaartjes dat je ze per stuk kan maken en dan even warm kan maken in de oven. Extra lekker.

dinsdag 12 april 2011

Mosterdroomsoep met gerookte zalm en zeekraal

 Gisteren hadden we weer een klein dineetje. Als voorgerecht wilden ze een soep, dat werd deze zeer goed gelukte mosterdroomsoep met gerookte zalm en zeekraal. Als hoofdgerecht wederom de lamskoteletjes met kaneel die ik vorige week ook al maakte. Wederom viel het in de smaak. Omdat ze geen nagerecht wilden, wel lekker wat brownies met stukjes witte chocola voor bij de koffie.

zondag 28 maart 2010

Weer eens wat anders

Deze week hadden we een aantal terugkerende gasten, dus enig experiment om te blijven vernieuwen was op zijn plaats. Daarom deze espressomuffins en hartige taart met aubergine en kerstomaatjes zonder room en eieren.
Een mooie lentesoep: wortelsoep met korianderolie.




En 's avonds maakte ik onder andere deze tapas: tortilla Espagnol, banderilla's en groentenchips van biet, zoete aardappel en pastinaak met tuinkruidendip. Ook maakte ik een hele mooie salade met dubbelgedopte tuinboontjes, saffraan-kerstomaatdressing en geroosterde venkelzaadjes. Helaas vergat ik een foto te maken...


maandag 26 oktober 2009

Groentensoep

Vandaag stond in het teken van herstel van het weekend. Lekker een beetje lam een boekje lezen enzo en 's middags een stukje door het bos rennen. Relaxen dus. Het avondeten werd daarom ook samengesteld uit de aanwezige voorraad. Het werd deze groentensoep met wortel, pastinaak, spekjes, borlottibonen, aardappel, cantarellen, groene kool en witte wijn. Lekker met nog wat geraspte parmezaan erover. De wintertijd is nu echt begonnen.

zondag 28 juni 2009

Thais tintje

Misschien niet zo verstandig om een nieuwe soep uit te proberen in een drukke week met een grote groep lunchers. Toch pakte de Thaise soep goed uit. Hieronder een foto van het trekken van de bouillon met gember, rode peper, korianderstelen en citroengras.Bij de borrel de inmiddels al honderden geserveerden (ingekochte) gefrituurde garnalen met eigengemaakte zoetzure peperdip.


maandag 8 december 2008

Kikkererwtensoep met chorizo

Jippie! Ik ben dol op kikkererwten en in deze pittige soep komen ze goed tot hun recht samen met koriander en chorizo.
Ik blijf me erover verbazen dat toch nog veel mensen nooit van kikkererwten gehoord hebben en denken dat dit een soep met kikkers is! Nog eenmaal ter geruststelling; kikkererwten worden niet van kikkers gemaakt en zijn 100% plantaardig.
Ik maak deze soep vaak op zondag. Gisteren bleef er soep over dus vandaag was ik snel klaar met koken!

donderdag 16 oktober 2008

soepie?

Een nieuwe dag, een nieuwe vergadering, een nieuwe soep. Vandaag stond aardappelsoep met gerookte paling op het menu voor de lunch. Onder de paling verstopt zie je nog wat van de bosui en uitgebakken spekjes. Een lekkere soep voor herfstig weer!

zondag 12 oktober 2008

Zondagcafé

Weer een zondag, weer een zondagcafé. Naast de espressobrownie die we nu wel kennen had ik deze lekkere, zeg maar heerlijke!, pompoensoep met gerookte eendenborst op de kaart staan. Ik maak graag pompoensoep in de herfst, maar dit was weer eens een nieuw recept waar ik flespompoen voor gebruikte, ook wel bekend onder de naam butternut.t Dit geeft de soep een hele mooie gele kleur. De eendenborst had ik dit keer zelf gerookt en op de snijmachine in dunne plakjes gesneden. Afgemaakt met een paar druppels hazelnootolie maakte het deze soep tot één van mijn favorieten van het moment!
De broodjes die je hier ziet zijn belegd met Serranoham en auberginepuree (boven) en zachte geitenkaas met eigengemaakte frambozenjam met roze peper.