Posts tonen met het label taart en ander zoet. Alle posts tonen
Posts tonen met het label taart en ander zoet. Alle posts tonen

dinsdag 5 december 2017

Een zomerse bruiloft bij Hilvaria Studio's



Het is al weer een paar maanden geleden, toen de bomen nog groen waren en de temperatuur nog hoog was, toen wij een prachtige bruiloft verzorgden met een bijzondere ceremonie in ons mooie paviljoen.


Direct na de ceremonie was het een klein beetje mijn moment om te stralen, op de achtergrond en anoniem, dat wel, maar ik mocht als alternatief voor de bruidstaart een tafel vol taart maken voor de 130 gasten.



 




 

zondag 4 juni 2017

Speciale jubileumtaart


Op speciaal verzoek maakte ik speciale jubileumtaart ter afsluiting van een diner voor 80 personen. Inclusief vuurwerk binnengebracht!





zondag 1 januari 2017

De laatste taart van 2016


De laatste taart van 2016 was deze Schwarzwälder kirschtorte. Het eerste recept dat ik gebruikte voor de cake gaf helaas niet bepaald een gewenst resultaat. Het was meer een derrie dan beslag en ook de oven kon er geen mooie luchtige cake van maken. De vuilnisbak in dus, en opnieuw proberen. Gelukkig was ik op tijd begonnen! Een ander recept voor de cake gaf gelukkig meer succes. En terwijl er zo'n 400 mensen door het gebouw liepen op oudejaarsdag flanste ik nog even dit resultaat in elkaar. Niet slecht toch?

zaterdag 17 december 2016

Bruidstaart


Gisteren maakte ik mijn eerste bruidstaart. Goede vrienden gingen trouwen en vroegen mij een taart te maken voor een feestelijk taartenbuffet. Gelukkig was het dus geen taart in meerdere verdiepingen, maar naast dat het een eer is, is het ook wel spannend om voor zo'n belangrijke dag een bijdrage te leveren. Na wat overleg met de bruid en natuurlijk een proefsessie vooraf werd het deze heerlijke kwarkroomtaart, afgemaakt met viooltjes en granaatappelpitjes. Daarnaast bakte ik 's ochtends nog een citroenmeringuetaart. En dan heel voorzichtig 's middags in de auto met een taart op schoot naar de locatie van de borrel.


maandag 26 september 2016

Bruidstaartjes


 Voor een bruiloft maakte ik 200 kleine gebakjes naar wens van het bruidspaar. Het kostte me heel wat uurtjes, maar het resultaat was er dan ook wel naar!


Naast brownies met stukjes witte chocola, afgemaakt met ganache, en carrotcake met kwarkroom, die ik wel vaker heb gemaakt, maakte ik een variant op de citroentaartjes met een mangocrème, op verzoek van de bruid.


 Het spannendste waren de frambozentaartjes om te maken. 2 lagen biscuitdeeg werden gevuld met frambozenroom en bedekt met roze marsepein. Ik ben zelf niet zo'n liefhebber van marsepein, vandaar dat ik er eigenlijk nooit mee werk. Ook moest ik even goed nadenken hoe je zo'n taartje er een beetje mooi uit laat zien, maar ik was behoorlijk tevreden over het resultaat en het was ook nog eens heel lekker!

zondag 3 juli 2016

Nieuwe taarten in het zondagcafé

 

Tijd voor wat nieuwe taart. Vorige week gingen we naar de Veldkeuken in Amelisweerd en daarna maakte ik hun kwarkroomtaart. Ik gebruikte mijn eigengemaakte aardbeien-basilicumjam, wat een verrassende smaak gaf. Ik hou zelf helemaal niet van slagroomtaart, maar doordat deze taart met kwark is, is de smaak lekker fris. Het was leuk om de taart uitbundig te kunnen decoreren met vers fruit en bloemen en klaver uit mijn moestuinbak.

  
Vandaag was er ruimte voor wat experiment. Voor een bruiloft in september ben ik gevraagd bruidstaartjes te maken. Ik zal verschillende soorten maken, maar de wens was ook iets met fondant of marsepein te doen. Daar werk ik nooit mee, dus het is tijd wat te oefenen. Tegelijkertijd kreeg ik vorige week allerlei plannen om de kwarktaart op een andere manier te maken. Eigenlijk heb ik nu drie ideeën samengevoegd in een taart. Bij de cursus die ik eens bij Robert van Beckhoven volgde maakte we een taart met van die mooie halve aardbeien langs de rand. Dat wilde ik nog eens doen. De fondant liet ik daarom niet doorlopen langs de kant, om ze zichtbaar te laten. Tijdens het maken van Romanoffaardbeien, een favoriet dessert van mij in deze tijd van het jaar, bedacht ik dat het lekker zou zijn om stukjes aardbei in de kwarklaag te verwerken van de taart. Dus ook dat heb ik dit keer gedaan.


Drie experimenten tegelijkertijd is best spannend, dus ik was heel blij toen ik de taart mooi aangesneden kreeg! 


maandag 25 april 2016

Viooltjes

 
Ik ben tegenwoordig helemaal verliefd op de eetbare viooltjes die ik in een grote bak voor mijn keukenraam heb groeien. Vooral gebak kan in mijn ogen niet meer zonder de kleurige bloemetjes, maar ook bij salades en hapjes kom je ze bij mij tegen.
Bovenstaande taart was niet alleen bijzonder door de bloemetjes, maar ook door de bietjes die erin zaten. Was best wel even spannend hoe dat zou uitpakken en wat mensen er van zouden vinden, maar hij viel goed in de smaak!

 
Ook de carrotcake die sowieso altijd al mooi versierd wordt met gedroogde appelschijfjes, nootjes en pompoenpitjes, werd nog mooier door de viooltjes. Heerlijk die lente!


woensdag 16 maart 2016

Carrotcake en een oppepper voor de middag

 

Wij vonden deze taart van vorige week wel het fotograferen waard. Het was een heerlijke carrotcake met een overdadige topping van noten, gedroogde appel en meer.


En verder nog wat foto's van wat versnaperingen die ik deze week maakte om een middag vergaderen voor onze gasten veraangenamen. Ik maakte labneh met za'atar en granaatappelpitjes, hummus en gegrilde paprika/geitenkaasspread die ik serveerde met groenten en zelfgebakken platbrood.


Dat platbrood maakte ik voor het eerst, maar was een groot succes. Zoveel lekkerder dan die pitabroodjes die je in de winkel koopt, en eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken door het magische brooddeegrecept uit Veg!
 

woensdag 3 februari 2016

Speciaal voor Frans

  

Ik heb een hekel aan de winter, maar een mooie zonsopgang wanneer je moet beginnen met werken, maakt het soms wel een beetje goed.
Geïnspireerd door Frans stond ik afgelopen zondag weer op tijd op om de keuken in te gaan om eens iets nieuws te maken voor onze gasten. Met alweer heimwee naar de zomerse Oostenrijkse bergen, maakte ik deze week apfelstrudel. Hier en daar even een recept ingekeken, nog een tip van Frans (die piment doet het 'm inderdaad!) et voila! de eerste apfelstrudel stond op de kaart en was binnen no time uitverkocht.


Kijken of ie volgende week weer zo populair zal zijn en me net zo goed afgaat als deze week!




Ook op maandag was het tijd voor wat nieuws. Hoewel januari voorbij is en dat hele gezonde gedoe dan niet meer hoeft, dacht ik, wilde de organisatie van de bijeenkomst op 1 februari graag wat gezonde snacks tijdens de pauze. Ik maakte dus mijn eigen granolabars en glaasjes met vers fruit. Overigens gingen de brownies die er nog stonden van de ontvangst als eerste op!


zaterdag 17 oktober 2015

Taart


Vandaag weer een mooi taartenbuffet gemaakt met chocoladetaart met roze peper.


Cheesecake met blauwe bessen, worteltaart en mokkawalnotentaart.


zondag 27 september 2015

Zondagcafé


Onze zondagen zijn weer druk. Wandelaars, fietsers en kunstliefhebbers strijken neer bij de open haard en als het zonnetje schijnt op het terras onder de eerste vallende bladeren. De taarten zijn niet aan te slepen momenteel! Daarnaast houden mensen hun kleine feestjes tijdens ons zondagcafé. Vorige week serveerde ik voor zo'n feestje een lunch in verschillende kleine gangen. Ik serveerde onder andere gegrilde groenten met tahinidip.




En een stukje quiche Lorraine met een salade van witte kool en karwijzaad, en voor de vegetariërs met gegrilde paprika en geitenkaas.


De kabeljauw in wijnblad met tabouleh viel erg in de smaak bij de gasten, en was ook mijn persoonlijke favoriet tijdens deze lunch.


En toe wat heerlijke kaas van De Leyedaeler met eigengemaakte perenvijgenjam en notenbrood.


 En vandaag mocht ik weer vroeg uit de veren voor een lunch op etagères. Dat was geen straf met deze prachtige zonsopgang.


Om 11 uur stonden de taarten weer klaar.


En om 12.00 uur serveerde ik na een kopje soep een uitgebreide lunch met diverse sandwiches, appelmuffins recht uit de oven, scones met aardbeienbasilicumjam en room, brownies en kleine quiches.