Posts tonen met het label Zondagkunst. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Zondagkunst. Alle posts tonen

zondag 3 april 2016

Opening tentoonstelling Mathieu Chevallier


De exposities die we in Hilvaria Studio's hebben kunnen me blijven verrassen. Vandaag hadden we de opening van het werk van Mathieu Chevallier, een Franse kunstenaar die vooral een performancekunstenaar is. Dat maakt zijn werk interactief en steeds in proces. Neem daarbij dat zijn Engels niet zo goed is, en mijn Frans ook niet, en het bleek soms best moeilijk om zijn werk te duiden. De opening ging naast een rondleiding langs zijn werk gepaard met een performance 'Striptease' genaamd. Een bijzondere act waarbij hij met water gevulde vuilniszakken aan zijn lijf bond bewegend op de muziek om ze vervolgens lek te prikken met messteken die hij toebracht. 



Het is behoorlijk vervreemdend en roept allerlei associaties op, niet alleen van een striptease, 
maar ook van de terroristische aanslagen die gepleegd worden met bomgordels.


In zijn beeldende werk maakt hij onder andere gebruik van 'protheses' die hij mensen op het gezicht plakt waarvan hij vervolgens foto's maakt. Sommige portretten worden er akelig van en brachten ook weer veel associaties, maar ze fascineerden ook. Niet makkelijk soms, maar een boeiende tentoonstelling waar ik denk ik nog wel vaak naar zal kijken.


Daarnaast was Ellis Kiers te gast. Zij verzorgde voor de opening heerlijk eten. 



Alles zelf gemaakt, medjouldadels gevuld met chorizo omwikkeld met bacon en gebakken en ook deze bijzondere bloemen van witte chocola met onder ander steranijs, kruidnagel, jeneverbes en geroosterde boekweit.





  Een klein koud bietensoepje met sinaasappel en granaatappel


Coppa van wild zwijn en verschillende worsten van schaap, geit en ree, die allemaal fantastisch op smaak waren gebracht met specerijen.


En uit vogelkooitje vlogen 'haar duimen' van karamel op zoethout.


En verder onder andere nog deze taart met zoete aardappel en walnoten, gemarineerde boerentenen (soort grote tuinbonen), geroosterde asperges met oude kaas, pistache en rozemarijn, pastinaakchips, aardperen met appelstroop, brood met botersaus met zwarte knoflook en boterkoek met noten en karwijzaad.


Een groot feest!



En dan is het ook nog eens de eerste zomerse dag van het jaar.
 

 


zondag 2 februari 2014

Zondagkunst


Op 19 januari was er weer Zondagkunst in Hilvaria Studio's. Terwijl het buiten nog fris was, stroomde het binnen vol bezoekers voor dit kunstprogramma. Bij de koffie maakte ik dit keer chocoladekoekjes met tijm en zout. Dat was weer een zeer geslaagde combinatie die ik zeker vaker wil toepassen.



In de Kodakzaal was naast de nodige gesprekken en filmpjes een optreden van 
Jeroen van Vliet te beluisteren.


zondag 1 september 2013

Zondagkunst met kummelkoekjes



Vandaag is weer een nieuwe tentoonstelling geopend en bij de koffie serveerde ik deze hele bijzondere hazelnootkoekjes met wilde kummel die ik van mijn tante in Pakistan kreeg. Een heerlijke koekje werd het met de subtiele kummelsmaak die nog lang bleef hangen. Ik ben dol op kummel en deze was heel verfijnd van smaak!

Gisteren kon ik op de Tilburgse markt gelukkig weer terecht bij boerin Teresa die ik zo'n twee maanden heb moeten missen. Ik was blij haar weer te zien en van die heerlijke venkelworstjes te kunnen kopen voor ons borrelplankje. Een stukje salami leek ook een goed idee! Thuisgekomen maakte ik bietjes in die heerlijk smaken op het borrelplankje.

donderdag 7 maart 2013

Zondagkunst


Afgelopen zondag was er weer Zondagkunst. Er kwamen heel wat mensen af op de nieuwe tentoonstelling die ook nog gezellig bleef hangen in het café. Deze warme dadeltaartjes met walnoten en sinaasappel vlogen dan ook de keuken uit.


Voor bij de ontvangst van de gasten van de Zondagkunst maakte ik deze sinaasappelmarmercake. Gek genoeg kan ik me niet herinneren ooit eerder een marmercake gemaakt te hebben, een primeur dus. De volgende keer zou het misschien leuker zijn om iets meer vermenging te krijgen, nu moest je soms kiezen tussen donker of licht!


En terwijl de middag vorderde en mensen aan bier en wijn gingen werden bitterballen en borrelplankjes besteld.


zondag 3 februari 2013

Espressosoesjes tijdens Zondagkunst


Vorige week zondag hadden wij weer een zondagkunst en nieuwjaarsreceptie. Bij de koffie maakte ik espressosoesjes. En van weggeweest, deze Franse chocoladetaart. Nog altijd even lekker, maar blijkbaar raken mensen in januari in paniek bij de gedachten aan chocoladetaart. Taart met fruit is natuurlijk veel gezonder...


zondag 2 december 2012

Zondagkunst


We hebben een geweldige nieuwe tentoonstelling in het Ei. Deze grote hoorns hangen midden in de ruimte, prachtig belicht en uit de hoorns hoor je gefluister wat mysterieus rondzingt in de rond ruimte. Deze tentoonstelling van Jeroen Strijbos en Rob van Rijswijk werd vandaag geopend tijdens de Zondagkunst.


Voor bij de koffie maakte ik een grote plaat boterkoek, net genoeg voor de flinke opkomst bij de opening.


En voor wie nog wat bij de openhaard wil blijven zitten, heb ik een geweldige worteltaart gemaakt. Helemaal passend bij het seizoen door de wortel (mijn schoen zetten doe ik namelijk al lang niet meer, dus gebruik de wortel zelf voor het maken van taart) en de specerijen die ook in speculaaskruiden voorkomen. Het was weer eens een recept van Ottolenghi. De eerste keer dat ik een bakgerecht van hem maakte, maar wederom een groot succes!


dinsdag 13 december 2011

Varkens

 In het kader van MEATing werd een tentoonstelling gehouden bij ons waar dit lieve varkentje een rol had. Een bijzonder project over dieren en eten. We hadden tweemaal een zondagkunst bij deze tentoonstelling. Ik had gelukkig genoeg inspiratie voor een hapje bij de koffie.
Ik maakte bij de opening deze varkenssnuitjes.

 En op 4 december bij de sluiting van de tentoonstelling nog maar eens wat 'varkens'produkten.
 Christiaan en ik zijn zelf ook dol op varkens en zijn bezig om ons terrein een paar varkens te laten wroeten. We zijn al op kennismakingsbezoek geweest bij de scharrelvarkens van den Elshorst.

dinsdag 9 augustus 2011

'T een en 't ander

 Even wat fotootjes tussendoor van iets dat we een maand geleden aten. De eerste dag dat de mosselen weer in de winkel lagen konden we ons al niet bedwingen en maakten meteen ons favoriete mosselgerecht, moules marinières. Ook aten we als vegetarische maaltijd eens deze penne met venkel, rucola en citroen. Allebei heel snel klaar en erg lekker.

Voor de laatste zondagkunst van deze zomer maakte ik kleine koekjes met chocola en cranberry's, geen nieuw experimenteel recept, maar wel altijd een favoriet.

vrijdag 20 mei 2011

Zondagkunst


 Het was weer zondagkunst en ik maakte bij de koffie deze blokjes rabarbercake. Altijd spannend om iets voor het eerst te maken, en zeker als je 1 ei mist, maar het resultaat was weer heerlijk en voor herhaling vatbaar!
Ook de worteltaart was een succes.

dinsdag 5 april 2011

Zondagkunst

Deze maand voor de zondagkunst een koekje uit de Turkse keuken met yoghurt, pistache en sesam. Bijzonder was dat de binnenkant heel zacht als cake bleef en dat de smaak helemaal niet zo zoet was. Het uiteindelijke resultaat was niet zo geweldig als ik had gehoopt, een beetje vreemd van vorm en misschien toch iets té weinig zoet, maar nietemin bijzonder. En dat is ook wat waard bij al die experimentele dingen die af en toe bij de zondagkunst langs komen.

maandag 31 januari 2011

Zondagkunst

Zondagkunst 51 was een groot succes! Wie kan zeggen dat hij op een zondagmorgen om 11 uur 150 mensen binnen heeft? Het was voor Christiaan en mij wel hard aanpoten met z'n tweetjes. 's Ochtends om 8 uur stond ik al in de keuken om het hapje bij de koffie te maken. Ik had het mezelf een beetje makkelijk gemaakt (gelukkig) en maakte de al eerder eens gemaakte hazelnoot-anijskoekjes met dit keer een vleugje sinaasappel. Fijn dat ik wist wat ik moest doen en er makkelijk genoeg kon maken. Tja, en dan nog soep maken, en taart en o ja, de broodjes voorbereiden... En toen om 11 uur het programma begon afwassen, koffie zetten, opruimen, in de bar staan, lunches bereiden, nog meer opruimen en afwassen. Ik was blij toen ik om half 6 voor het eerst langer dan 3 minuten op een stoel kon zitten!

zondag 12 december 2010

Zondagkunst, nog een uitvaart, relatiegeschenken, koekjes en knödel

Even een aantal fotootjes bij elkaar. Hierboven het zondagkunsthapje van november: Koekjes gevuld met dadels en walnoten.
 Vorige week wederom een uitvaart met nu geen soep, maar broodjes, sandwiches en natuurlijk, cake!
 Hierboven een foto van de relatiegeschenken die ik maakte voor een organisatie die bij ons boekte. In het mandje zaten een Bikse tripel, Bierkaas, Hilvaria honing en perenvijgenjam met port.
 Een ongepland koekfestijn op zondag. Ik kreeg de geest om iets te gaan doen en maakte rozijnenkoekjes en hazelnoot-anijskoekjes.
 En tenslotte één van de vele keren zuurkool in de afgelopen periode met knödel!