Posts tonen met het label zondagcafé. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zondagcafé. Alle posts tonen

zondag 3 juli 2016

Nieuwe taarten in het zondagcafé

 

Tijd voor wat nieuwe taart. Vorige week gingen we naar de Veldkeuken in Amelisweerd en daarna maakte ik hun kwarkroomtaart. Ik gebruikte mijn eigengemaakte aardbeien-basilicumjam, wat een verrassende smaak gaf. Ik hou zelf helemaal niet van slagroomtaart, maar doordat deze taart met kwark is, is de smaak lekker fris. Het was leuk om de taart uitbundig te kunnen decoreren met vers fruit en bloemen en klaver uit mijn moestuinbak.

  
Vandaag was er ruimte voor wat experiment. Voor een bruiloft in september ben ik gevraagd bruidstaartjes te maken. Ik zal verschillende soorten maken, maar de wens was ook iets met fondant of marsepein te doen. Daar werk ik nooit mee, dus het is tijd wat te oefenen. Tegelijkertijd kreeg ik vorige week allerlei plannen om de kwarktaart op een andere manier te maken. Eigenlijk heb ik nu drie ideeën samengevoegd in een taart. Bij de cursus die ik eens bij Robert van Beckhoven volgde maakte we een taart met van die mooie halve aardbeien langs de rand. Dat wilde ik nog eens doen. De fondant liet ik daarom niet doorlopen langs de kant, om ze zichtbaar te laten. Tijdens het maken van Romanoffaardbeien, een favoriet dessert van mij in deze tijd van het jaar, bedacht ik dat het lekker zou zijn om stukjes aardbei in de kwarklaag te verwerken van de taart. Dus ook dat heb ik dit keer gedaan.


Drie experimenten tegelijkertijd is best spannend, dus ik was heel blij toen ik de taart mooi aangesneden kreeg! 


woensdag 16 maart 2016

Carrotcake en een oppepper voor de middag

 

Wij vonden deze taart van vorige week wel het fotograferen waard. Het was een heerlijke carrotcake met een overdadige topping van noten, gedroogde appel en meer.


En verder nog wat foto's van wat versnaperingen die ik deze week maakte om een middag vergaderen voor onze gasten veraangenamen. Ik maakte labneh met za'atar en granaatappelpitjes, hummus en gegrilde paprika/geitenkaasspread die ik serveerde met groenten en zelfgebakken platbrood.


Dat platbrood maakte ik voor het eerst, maar was een groot succes. Zoveel lekkerder dan die pitabroodjes die je in de winkel koopt, en eigenlijk helemaal niet moeilijk te maken door het magische brooddeegrecept uit Veg!
 

woensdag 3 februari 2016

Speciaal voor Frans

  

Ik heb een hekel aan de winter, maar een mooie zonsopgang wanneer je moet beginnen met werken, maakt het soms wel een beetje goed.
Geïnspireerd door Frans stond ik afgelopen zondag weer op tijd op om de keuken in te gaan om eens iets nieuws te maken voor onze gasten. Met alweer heimwee naar de zomerse Oostenrijkse bergen, maakte ik deze week apfelstrudel. Hier en daar even een recept ingekeken, nog een tip van Frans (die piment doet het 'm inderdaad!) et voila! de eerste apfelstrudel stond op de kaart en was binnen no time uitverkocht.


Kijken of ie volgende week weer zo populair zal zijn en me net zo goed afgaat als deze week!




Ook op maandag was het tijd voor wat nieuws. Hoewel januari voorbij is en dat hele gezonde gedoe dan niet meer hoeft, dacht ik, wilde de organisatie van de bijeenkomst op 1 februari graag wat gezonde snacks tijdens de pauze. Ik maakte dus mijn eigen granolabars en glaasjes met vers fruit. Overigens gingen de brownies die er nog stonden van de ontvangst als eerste op!


zondag 27 september 2015

Zondagcafé


Onze zondagen zijn weer druk. Wandelaars, fietsers en kunstliefhebbers strijken neer bij de open haard en als het zonnetje schijnt op het terras onder de eerste vallende bladeren. De taarten zijn niet aan te slepen momenteel! Daarnaast houden mensen hun kleine feestjes tijdens ons zondagcafé. Vorige week serveerde ik voor zo'n feestje een lunch in verschillende kleine gangen. Ik serveerde onder andere gegrilde groenten met tahinidip.




En een stukje quiche Lorraine met een salade van witte kool en karwijzaad, en voor de vegetariërs met gegrilde paprika en geitenkaas.


De kabeljauw in wijnblad met tabouleh viel erg in de smaak bij de gasten, en was ook mijn persoonlijke favoriet tijdens deze lunch.


En toe wat heerlijke kaas van De Leyedaeler met eigengemaakte perenvijgenjam en notenbrood.


 En vandaag mocht ik weer vroeg uit de veren voor een lunch op etagères. Dat was geen straf met deze prachtige zonsopgang.


Om 11 uur stonden de taarten weer klaar.


En om 12.00 uur serveerde ik na een kopje soep een uitgebreide lunch met diverse sandwiches, appelmuffins recht uit de oven, scones met aardbeienbasilicumjam en room, brownies en kleine quiches.






donderdag 9 januari 2014

Ik help graag je goede voornemens om zeep...


Zo, het nieuwe jaar ben ik goed begonnen! In het eerste zondagcafé van 2014 serveerde ik voor het eerste deze NY salted chocolate caramel cheesecake. Veel lekkerder dan ik had verwacht, eigenlijk. Minder zwaar en zoet en juist wel die heerlijke smaakcombinatie van chocola, karamel en zout. Ik hoop dat de meeste mensen als goed voornemen hadden om meer te genieten en niet om af te vallen...

vrijdag 27 december 2013

De taarten van december

Aan het aantal posts te zien leek het een beetje rustig in december in de keuken. Uiteraard hield ik weer eens foto's achter tot een rustig moment achter de computer, et voila, hierbij nog wat baksels.
Hierboven de taarten die op we bij het laatste zondagcafé van het jaar serveerden.






Speciaal voor Sinterklaas maakte ik een kruidnotencheesecake met stoofpeertjes. Een idee dat ik samen met Christiaan bedacht en dat een groot succes bleek!

Tijdens een feestje verwelkomden we de mensen met etagères met brownies, lemoncakes en taartjes van vanille en tropisch fruit.

En mocht je denken ik alleen maar taart heb gemaakt, ik heb ook flinke hoeveelheden bouillon gemaakt. Van de groenten die ik overhield na het trekken, maakte ik deze gepureerde groentensoep voor ons avondeten met een beetje calvados, tijm, walnoten en crème fraiche. Dat bleek zomaar een hele lekkere soep te zijn van ingrediënten die ik anders waarschijnlijk weg had gegooid!
 




woensdag 4 december 2013

Échte warme chocolademelk!


Eindelijk! We hebben ons verdiept in een goed alternatief voor het opwarmen van veel te zoete instantchocomel en hebben nu voortaan heerlijke schuimige melk met echte callebautchocoladedruppels in het Zondagcafé van Hilvaria Studio's. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je er nog allerlei lekkers aan toevoegen, zoals mijn huisgemaakte kruidige speculaasmix, kaneel, honing en natuurlijk een snufje zeezout, een vereiste voor een perfecte chocolademelk.


Misschien nog een flinke dot verse slagroom en een goede scheut rum of koffielikeur en dan lekker nestelen bij de openhaard.


zondag 1 september 2013

Zondagkunst met kummelkoekjes



Vandaag is weer een nieuwe tentoonstelling geopend en bij de koffie serveerde ik deze hele bijzondere hazelnootkoekjes met wilde kummel die ik van mijn tante in Pakistan kreeg. Een heerlijke koekje werd het met de subtiele kummelsmaak die nog lang bleef hangen. Ik ben dol op kummel en deze was heel verfijnd van smaak!

Gisteren kon ik op de Tilburgse markt gelukkig weer terecht bij boerin Teresa die ik zo'n twee maanden heb moeten missen. Ik was blij haar weer te zien en van die heerlijke venkelworstjes te kunnen kopen voor ons borrelplankje. Een stukje salami leek ook een goed idee! Thuisgekomen maakte ik bietjes in die heerlijk smaken op het borrelplankje.

Ik hoop dat je van bramen houdt...


Christiaan heeft een nieuw klusje gevonden. Het hele terrein staat vol met bramenstruiken die nu volop vrucht dragen. Hij plukt ze voor mij zodat ik er taart van kan maken voor ons zondagcafé.


Ter ere van deze uitzonderlijke opbrengst maakte ik een aantal nieuwe recepten. Deze bramencheesecake met kruimeltopping is echt een succes!


De bramenfrangipanetaart met amandelen is intussen al vaak gepresenteerd, maar blijft ook heerlijk.


De laatste nieuwe taart is een bramen-appelkruimeltaart met een vleugje lavendel en hazelnoten. Ook een zeer geslaagd recept waar ik nu al weer een hoop varianten op aan het bedenken ben.


zondag 18 augustus 2013

Productief weekje


Zo, het is weer tijd om de zomer in te maken voor de rest van het jaar. Pruimen, aardbeien, aalbessen... We sjouwden ons een breuk over de markt om thuis alles tot moes te maken. Ik ben weer ijverig in de productie gegaan na vorig jaar overgeslagen te hebben. Toen was de fruitoogst mager en duur en kwam ik net in het goede seizoen te weinig op de markt om daar nog wat op de kop te tikken. Dat bleek toch wel een probleem te zijn, want onze gasten rekenen op een goede kwaliteit jam, bij voorkeur huisgemaakt, op de lunchtafel. Gelukkig, ik ben nu lekker bezig en begin weer een redelijke voorraad voor het komende jaar te krijgen. Maar mocht iemand nog wat fruit overhebben dan hou ik me aanbevolen.


Een nieuw experiment was mijn zelfgemaakte pindakaas. Op de Albert Cuypmarkt kocht ik bij een notenkraam ter plekke gemaakte pindakaas en dat is eigenlijk wel heel erg lekker. Ook wel fijn dat je weet wat er in zit! Dus vandaag ging ik zelf aan de gang met pinda's van de markt, wat pindaolie, zeezout en een heel klein beetje honing. Lekker! Wellicht binnenkort nog wat leuke variaties maken met wat cayennepeper of harissa bijvoorbeeld...


Christiaan is ook weer goed bezig geweest. Zijn bijen hebben het goed gedaan op de Goirlesedijk en zijn nu verhuisd naar de Biesbosch. Ze hebben daar een nieuwe verblijfplaats gekregen. De stek waar ze andere jaren stonden is onder water gezet doordat de dijk verzwaard is, nu maar hopen dat ze hier ook de nodige honing weten te verzamelen.



De voorjaars- en zomerhoning van de Goirlesedijk is inmiddels gebotteld en te koop. We hebben dit jaar mooie nieuwe potjes die net wat groter zijn dan de vorige. Ze zijn allebei heel lekker, echt de moeite waard!


En dan heb ik ook maar weer eens een flinke portie granola (krokant geroosterde muesli met honing) gemaakt met wat sesamzaadjes en abrikozenreepjes als extraatje. Ook de voorraad granolabars waren op na onze vakantie in de bergen en heb ik weer aangevuld. Ook weer barstensvol noten, zaden en vruchten!


En dan moest er om  elf uur natuurlijk weer taart klaar staan op deze zondag. Ook al was het druilerig buiten en zou de aanloop van wandelaars en fietsers vandaag niet zo groot zijn, toch maakte ik naast de brownies vandaag twee soorten taart, namelijk bosbessen en perzik-karamel.


En alsof dat allemaal nog niet genoeg was bakte ik deze week deze mini-perzikclafoutis. Een leuk nieuw recept van Ottolenghi.