Posts tonen met het label ontbijt. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ontbijt. Alle posts tonen

zondag 18 augustus 2013

Productief weekje


Zo, het is weer tijd om de zomer in te maken voor de rest van het jaar. Pruimen, aardbeien, aalbessen... We sjouwden ons een breuk over de markt om thuis alles tot moes te maken. Ik ben weer ijverig in de productie gegaan na vorig jaar overgeslagen te hebben. Toen was de fruitoogst mager en duur en kwam ik net in het goede seizoen te weinig op de markt om daar nog wat op de kop te tikken. Dat bleek toch wel een probleem te zijn, want onze gasten rekenen op een goede kwaliteit jam, bij voorkeur huisgemaakt, op de lunchtafel. Gelukkig, ik ben nu lekker bezig en begin weer een redelijke voorraad voor het komende jaar te krijgen. Maar mocht iemand nog wat fruit overhebben dan hou ik me aanbevolen.


Een nieuw experiment was mijn zelfgemaakte pindakaas. Op de Albert Cuypmarkt kocht ik bij een notenkraam ter plekke gemaakte pindakaas en dat is eigenlijk wel heel erg lekker. Ook wel fijn dat je weet wat er in zit! Dus vandaag ging ik zelf aan de gang met pinda's van de markt, wat pindaolie, zeezout en een heel klein beetje honing. Lekker! Wellicht binnenkort nog wat leuke variaties maken met wat cayennepeper of harissa bijvoorbeeld...


Christiaan is ook weer goed bezig geweest. Zijn bijen hebben het goed gedaan op de Goirlesedijk en zijn nu verhuisd naar de Biesbosch. Ze hebben daar een nieuwe verblijfplaats gekregen. De stek waar ze andere jaren stonden is onder water gezet doordat de dijk verzwaard is, nu maar hopen dat ze hier ook de nodige honing weten te verzamelen.



De voorjaars- en zomerhoning van de Goirlesedijk is inmiddels gebotteld en te koop. We hebben dit jaar mooie nieuwe potjes die net wat groter zijn dan de vorige. Ze zijn allebei heel lekker, echt de moeite waard!


En dan heb ik ook maar weer eens een flinke portie granola (krokant geroosterde muesli met honing) gemaakt met wat sesamzaadjes en abrikozenreepjes als extraatje. Ook de voorraad granolabars waren op na onze vakantie in de bergen en heb ik weer aangevuld. Ook weer barstensvol noten, zaden en vruchten!


En dan moest er om  elf uur natuurlijk weer taart klaar staan op deze zondag. Ook al was het druilerig buiten en zou de aanloop van wandelaars en fietsers vandaag niet zo groot zijn, toch maakte ik naast de brownies vandaag twee soorten taart, namelijk bosbessen en perzik-karamel.


En alsof dat allemaal nog niet genoeg was bakte ik deze week deze mini-perzikclafoutis. Een leuk nieuw recept van Ottolenghi.


maandag 1 april 2013

Paasbrunch, copycatedition


Pasen zonder ei is natuurlijk geen Pasen. Gisteren moesten we gewoon werken, maar vandaag zag ik kans me uit te leven voor een serieuze Paasbrunch. In Washington at ik als brunch geweldige Eggs Benedict in The Pig. Dat wil ik zelf ook kunnen maken, natuurlijk. Dus net als de walnoten-mokkataart vorige week kopieerde ik er weer lustig op los.
Ik zocht op internet een recept voor buttermilk biscuits en maakte ze gisteren al, vloekend op het natte deeg, maar wel met geweldig resultaat. Hoefde ik ze nu alleen maar in de oven te schuiven.
Op de markt in Tilburg kocht ik zaterdag bij Boerin Teresa een heerlijke drie-jaar-gerijpte ham. Bij mijn ouders, die hun eigen kippen hebben, haalde ik gisteren nog superverse eitjes om te pocheren. Een Hollandaisesaus maken en nog wat raapsteeltjes aanmaken met een drupje rode wijnazijn en de Siciliaanse olijfolie die ik op mijn verjaardag kreeg van Meeuwig en we konden aan tafel!

Was het altijd maar Pasen...


zondag 7 oktober 2012

Drukke ochtend met ontbijt, muffins en lunch

 

De dag begon dinsdag al zeer vroeg. Om 7 uur zou de organisatie op de stoep staan (dat betekent dat het gebouw dus ingericht en schoon moet zijn) en ik kreeg de avond te voren nog de vraag of ik voor 2 personen een ontbijt kon verzorgen op dat tijdstip. Geen makkelijke opdracht gezien het feit dat ik om half 9 voor 120 personen muffins klaar moest hebben en om 11 uur voor hetzelfde aantal personen een lunch.


Het was dus even aanpoten, maar een ontbijt met een bagel met banaan en maple syrup, wat yoghurt met huisgemaakte muesli en fruit en een glaasje jus d'orange kreeg ik gelukkig op tijd klaar en viel ook nog eens zeer in de smaak.


Tijd om daar bij stil te staan had ik niet, want alle muffins moesten nog gebakken worden. Op maandag had ik alle ingrediënten al afgewogen dus het was een kwestie van de boter smelten, mengen en de muffinvormen vullen met appel-, kersen- en chocoladesinaasappelmuffins.





Toen nog even snel door met het smeren van broodjes, waar ik gelukkig wat hulp bij kreeg en om 11 uur 's ochtends zat mijn kookwerk er opeens al weer op.




woensdag 22 augustus 2012

Ontbijt bij de Hilvaria Studio's


Is dat nou niet een geweldig begin van de dag, op zondagochtend op het terras van de Hilvaria Studio's een ontbijt van yoghurt, zomerfruit, huisgemaakte muesli en zelfgeïmkerde honing?

zaterdag 31 maart 2012

Nu ook ontbijt in het Zondagcafé


Sinds 2 weken hebben we de kaart op zondag uitgebreid met ontbijtgerechten. Dus vanaf nu kan iedereen op zondag vanaf 11.00 uur genieten van een heerlijk ontbijt in de Hilvaria Studio's met bijvoorbeeld flensjes met huisgemaakte jam of yoghurt met vers fruit, huisgemaakte muesli en honing door Christiaan geïmkerd.
Lekker genieten dus, met een glaasje verse jus d'orange of cappuccino erbij en misschien nog wel een stukje taart of bananencake...


maandag 12 maart 2012

Op weg naar Santiago

 Vandaag is mijn schoonvader aan zijn tocht begonnen naar Santiago de Compostela. Voor zijn vertrek bij de kapel van de Heilige Eik in Spoordonk verzorgden we een ontbijt voor hem en een aantal vrienden en familie. Een mooie manier om hem een goede reis te wensen en tevens kon ik me weer eens uitleven en wat nieuwe dingen uitproberen.
 De tafels zetten we vol met brownies, broodjes gerookte zalm, kersenmuffins met amandel,

 kleine taartjes met landcress en geitenkaas, kleine gebakken eitjes,
 yoghurt en fruit met zelfgemaakte muesli en vers geperst sinaasappelsap en bramensmoothies.
En nou maar hopen dat het een goede bodem was voor de eerste kilometers richting Spanje.

maandag 12 juli 2010

Ontbijt en meer

Zondagochtend begonnen wij onze dag samen met onze logés met een gezond ontbijt met veel fruit, croissantjes en vers sinaasappelsap.

Deze etagères zijn van vrijdag en bevatten rozijnenrozemarijncake, sandwiches met rosbief en mierikswortel en tonijnsalade, focaccia met gerookte zalm, dille en kappertjes en broodjes met brie en vijgenjam.



dinsdag 8 juni 2010

Ontbijt en dim sum

Vandaag begonnen we vroeg voor het bereiden van een ontbijt. Sinaasappels werden geperst, muffins gebakken, glaasjes gevuld met hangop, muesli en vruchtenspiesjes en broodjes werden belegd met roomkaas, bieslook en zalm. De bakker leverde perfect op tijd zijn verse croissantjes die ook op tafel belande samen met boerenboter en mijn eigengemaakte aardbeienjam met basilicum.


's Avonds maakte ik nog wat dim sum.
Shanghaidumplings met gehakt en paksoi. Een bijzondere bereiding, want eerst bak je ze en dan gooi je er water bij, waardoor het enorm gaat spetteren en kook je ze nog even.


De al vaker gemaakte spinaziedumplings met gember en knoflook.





En kleine loempia's.

vrijdag 10 juli 2009

Zomers ontbijt

Begin de dag met een goed ontbijt! Elke ochtend staat vers fruit bij ons op tafel, in de zomer zeker een feest met aardbeien, perziken en soms zelf verse frambozen. Met zelfgemaakte muesli, zittend op het terras, kan de dag goed beginnen.

vrijdag 19 juni 2009

Een zonnig ontbijt

Woensdag verzorgden we een ontbijtbijeenkomst aan gedekte tafels voor 50 gasten in de Leuvenzaal. Een heel karwei om alles voor te bereiden en op tijd op tafel te krijgen, maar het resultaat viel in de smaak en was ook helemaal zoals ik het wilde.
Naast verse croissantjes en broodjes die zelf gesmeerd konden worden met honing, huisgemaakte jam, vlees of boerenkaas, waren er broodjes met gerookte zalm, krentenbolletjes met amandel-citroenboter, bananencake en glaasjes hangop met huisgemaakte muesli en een vruchtenspiesje. Om alles weg te spoelen was er naast koffie en thee, grapefruitsap en vers geperst sinaasappelsap.

Na het ontbijt was ik echter nog niet klaar. Voor bijna 40 personen moest ik ook nog de lunch verzorgen. Vanuit een buffet, maar wel al op borden opgemaakt. Naast deze spinaziesalade met gerookte zalm, asperges en tuinkersdressing was er paprikasoep met Hollandse garnaaltjes, spinaziequiche en doperwtenquiche met Serranoham en aardbeientaartjes toe.

dinsdag 10 februari 2009

Zelf muesli roosteren

Eén keer in de week/ 2 weken maak ik weer een nieuwe portie krokante muesli. Als vast onderdeel van het ontbijt met kwark en vers fruit, kunnen we al lang niet meer zonder. Moeilijk is het niet en het is ook eigenlijk zo klaar!
Meng havervlokken met noten en zaden naar keuze, een beetje (riet)suiker en honing of maple syrup en dan in de oven, af en toe omscheppend, roosteren. Als de muesli is afgekoeld voeg ik nog rozijnen, gedroogde cranberry's of bijvoorbeeld stukjes dadel toe. Zoals nu in de winter voeg ik ook graag een beetje kaneel toe.

woensdag 26 november 2008

Ontbijtbijeenkomst

Maandag begon de reguliere werkweek al vroeg in de Hilvaria Studio's. Om 5 uur stonden we naast ons bed om een grote groep gasten om half 8 van een uitgebreid ontbijtbuffet te voorzien. Door sneeuw en het afgekondigde 'spitsalarm' waren we bang dat niemand op tijd zou zijn, maar dat viel alles mee. Er werd zowaar gegeten van het ontbijt, en dat vind ik toch altijd weer een verrassing aangezien mensen vaak niet zo'n trek hebben 's ochtends. Maar ja, wie kan een vers croissantje met boerenboter en jam, of peren en bramen met yoghurt en huisgemaakte muesli met noten en cranberry's nou weerstaan?

Voor de echte zoetekauw was er ook nog bananencake en wortelcake met rozijnen. Daar bleef overigens echt niks van over!



vrijdag 10 oktober 2008

Een drukke week

Het is eindelijk vrijdag! We hebben een drukke week gehad. Sinds de bruiloft ging het weer non-stop door en ben ik de keuken amper uitgeweest. Lunches, muffins en aanverwante zaken die bij vergaderingen horen, zijn niet bepaald nieuw meer voor me. Toch is het altijd leuk wanneer de appelmuffins met kaneel zoals hierboven zo lekker uit de oven komen.
Na de muffins, die ik om half 8 's ochtends bak, begin in aan de quiche voor de lunch. Na het maken van het deeg, het rusten, het uitrollen, weer laten rusten en het blindbakken van de bodem kan dan eindelijk de vulling erin. Hierboven heb ik een variatie op een klassieker gemaakt, de quiche Lorraine, met in plaats van spek blokjes Serranoham. Daarnaast gebruik ik altijd versgeraspte boeren belegenkaas. Zelf raspen is echt veel lekkerder dan die droge smakeloze zooi uit zo'n zakje en met een keukenmachine is het raspen zo gedaan. Nog even in de oven... De soep die ik deze week maakte was een bloemkoolsoep, op de foto is dat vooral heel erg wit, niet boeiend genoeg dus om hier te plaatsen, een volgende keer met een soep met een wat afwisselender uiterlijk zal ik weer eens een fotootje plaatsen.
Na de lunch zit het werk er nog niet op. Veel groepen willen de dag afsluiten met een drankje, en ja, daar hoort dan natuurlijk ook een hapjes bij. De bitterballen die ik inkoop bij Gastronomie Mobiel zijn altijd een groot succes, maar ook de hapjes die ik zelf maak vallen meestal in de smaak. De crostini met Serranoham en auberginepuree hierboven is één van mijn favorieten en heb ik redelijk wat gemaakt deze week.
Vrijdag werd de werkdag nog wat opgerekt door het ontbijt dat we serveerden om half 8. Met broodjes afbakken, fruit snijden, sinaasappels persen, eitjes koken en tafel dekken ben je toch al gauw een uurtje zoet. Gelukkig had ik de muesli en wortelcake donderdag al gemaakt, net als de gemarineerde abrikozen met kaneel, citroen, vanille en steranijs. Nog wat eigengemaakte jam en honing van de bijen van Christiaan en het ontbijt is compleet!