Posts tonen met het label hongerstillers en andere snacks. Alle posts tonen
Posts tonen met het label hongerstillers en andere snacks. Alle posts tonen

donderdag 8 juni 2017

maandag 11 juni 2012

Tarte flambée


Zaterdag maakte ik een tarte flambée, of Flammkuchen, voor de middagpauze van onze vergaderende gasten. Nog even snel mijn zwager vragen hoe hij dat doet, want die hij maakt is altijd heel erg lekker heb ik me laten vertellen. Dus voegde ik op zijn aanraden wel gist toe, maar liet ik het deeg niet rijzen. Wel even kort voorbakken in een superhete oven en dan de uien, spek, crème fraiche, en in mijn geval Gruyère erop.

woensdag 4 april 2012

800 hapjes in 50 minuten


Ik stond al een paar dagen in de keuken om alles voor te bereiden voor de bijeenkomst gisteren. Onze gasten mocht het aan niks ontbreken, dus ik moest hard doorwerken om alle wensen te vervullen. We ontvingen de gasten met sandwiches en zoetigheden.

Voor de pauze maakte ik Turkse saucijzenbroodjes en kleine hartige taartjes met kastanjechampignons en dragon.




Maar de grootste uitdaging lag in het verzorgen van de borrel. Ik moets tien verschillende hapjes maken voor 80 gasten. Je zult het niet geloven, maar dit deden we in 50 (!) minuten.
We begonnen met crostini met gorgonzola en appel en meergranentoast met paté en portvijgjes.


Deze lepels met bietenvenkelsalade en ingelegde tonijn waren weer heerlijk, net als op mijn verjaardagsfeestje. Waarschijnlijk één van mijn favorieten van nu.


De huisgemaakte rundersateetjes serveerde ik dit keer mooi op een bananenblad.


De paprikasoep met Hollandse garnaaltjes serveerden we in koffiekopjes.


Ook de garnalen met zoetzure peperdip kwamen op bananenblad.


De met amandel gevulde dadel in spek werd verfraaid met een druifje bovenop.


En dan hadden we nog tweed glaasjes met rivierkreeftjes, avocado en limoenyoghurt en met rundvlees, landcress, kwartelei en sinaasappeldressing.


En Marokaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesemwater en kaneel.


zaterdag 9 juli 2011

maandag 31 januari 2011

Een greep uit wat ter tafel kwam

 Vorige week zondag probeerde ik weer eens iets nieuws uit. Een Turks gerechtje dat al lang op mijn verlanglijstje stond, maar ik ben toch altijd een beetje lui als het neerkomt op deeg maken. Het kwam dus goed uit dat ik nu een recept voor Gözleme vond waarbij ik niet zelf een deeg hoefde te maken, maar gewoon (nou ja, gewoon) Yufkadeeg kon kopen. En zowaar, mijn Turkse supermarkt bleek ik deze behoefte te voorzien en nadat ik zelfs maar één keer het woord hoefde te zeggen, werd ik op verschillende verpakkingen gewezen. Zo simpel is het soms. (meestal gaat het me niet zo makkelijk af. Heb ik mij thuis al helemaal voorbereid op de juiste uitspraak van een Marokkaans woord ofzo, word ik hard uitgelachen wanneer ik na een eerste schuchtere uitspraak het woord nogmaals verstaanbaar probeer over te brengen. Voor ik naar huis kan met het gewenste produkt moet ik dan eerst uitleggen wat ik nu eigenlijk zoek en krijg ik daarna spraaklessen!)
 Later in de week maakte ik weer eens gevogeltepaté met balsamicopeertjes, eigenlijk wel één van mijn favorieten. Het is jammer dat veel mensen zo'n vreemde afkeer hebben van kippenlevers, het hoofdbestanddeel ervan. Alle paté wordt notabene gemaakt met lever, en de smaak van deze paté is volgens mij echt niet zo extreem. Maar goed, als mensen zich eenmaal iets in hun hoofd gehaald hebben...
 Deze quiche met landcress (een soort waterkers) en geitenkaas maakte ik als snack voor een aantal gasten, en was voor ons meteen een mooie vegetarische avondmaaltijd.
 Van de pruimentaart met een vleugje cognac en crème fraiche kan ik ook nog steeds geen genoeg krijgen. Hij valt gelukkig ook goed in de smaak, dus mag ik 'm nog wel even op de kaart zetten.
En tenslotte nog een Turks gerecht en tevens vegetarisch, deze courgettekoekjes met feta en munt. Achter een salade van kikkererwten met avocado en feta.

donderdag 28 januari 2010

Oosters tintje (3)

De borrel was uiteraard ook in stijl met sushi en zelfgemaakte dumplings met spinazie en gember. Makkelijk in mijn nieuwe steamer!



Voor de organisatie die nog wat bleef evalueren maakte ik nog deze rundersaté met wortelgembersalade.





vrijdag 27 november 2009

Hongerstiller: Thaise wrap

Een lange vergadering vroeg vandaag wat extra brandstof. Ik maakte deze Thaisgeïnspireerde wrap met rundvlees en knapperige groenten. Zo, iedereen kon er weer tegenaan.

maandag 19 oktober 2009

Paddestoelentijd

Herfst. Tijd voor paddestoelen in alle soorten en maten. Van simpele champignons tot luxe cantharellen, alles komt nu langs in mijn keuken en verwerk ik in soepen en, zoals hieronder, in heerlijke hartige taarten.

woensdag 22 april 2009

Turkse courgettekoekjes

Gisteren hield ik een behoorlijke hoeveelheid geitenkaas over na het maken van broodjes geitenkaas met honing. In plaats van de aangebroken verpakking weg te gooien gebruikte ik de kaas in deze Turkse courgettekoekjes die eigenlijk met feta worden gemaakt. Lekker met dille, peterselie en munt en pul biber voor pit.

maandag 17 november 2008

Hongerstiller


Wanneer mensen langer door willen vergaderen vragen ze vaak om een snack. Nu geeft het woord snack mij associaties met broodjes kroket en frikandellen. Kan natuurlijk best lekker zijn, zo'n kroket, zeker als het een goed gemaakte en gefrituurde is, maar het is toch niet helemaal mijn ding. Ik geloof er niks van dat je nog goed kan werken na een slappe, vette fabriekshap en wil me daar ver van distantiëren. Maar ja, mensen houden er wel van meestal. Mijn oplossing is bijvoorbeeld deze zelfgemaakte rundersatéstokjes van scharrelvlees. Vandaag was ik vooral trots op het detail in de garnering. De salade maakte ik van biologische winterpeen met een beetje fijngeraspte gember. Erg lekker!