Posts tonen met het label meatless monday. Alle posts tonen
Posts tonen met het label meatless monday. Alle posts tonen

vrijdag 3 januari 2014

Veel vegetarische gerechten aan het einde van het jaar


Na de kerst hebben we veel vegetarisch gegeten. Gewoon, omdat het lekker is, maar ook omdat we op oudejaarsavond vegetarische vrienden op bezoek kregen.
Om de avond goed door te komen en een bodem te hebben voor alle champagne aten we een reeks gerechten uit het boek Veg!. Zoals de geroosterde bietjes met yoghurt en walnoten hierboven en de koolraap-aardappelpasteitjes hieronder.
Ik ben dol op pasteitjes, het doet me denken aan ons verblijf in Litouwen, 2 jaar geleden, waar we ergens versgebakken kibinai aten.


Een andere avond maakte ik een paddestoelenstrudel met groene kool en karwijzaad. Eén van mijn favoriete vegetarische gerechten dat heel lekker is met zuurkool


In de oven gebakken pompoen en sjalotten met merguezkikkererwten was, zoals ik al verwacht, een heerlijk kruidig gerecht. Licht, maar toch voedzaam!


Deze salade van rauwe spruitjes met walnoten en granaatappelpitjes was een mooie frisse begeleiding van een  stevige tartiflette op derde kerstdag.



Ook deze tarte tatin van uien sierde de oudejaarstafel. Kwam ook uit het kookboek Veg! en was supereenvoudig te maken en zag er prachtig uit. Gelukkig schreef het recept geen suiker voor om te karameliseren. Daardoor kwam het zoete alleen van de uien en dat was veel lekkerder dan vergelijkbare recepten waar wel suiker gebruikt wordt.


zondag 7 april 2013

Tarte tatin met aardappeltjes


Tweede paasdag is typisch zo'n dag om er op uit te gaan. Aangezien wij dicht waren konden ook wij lekker de deur uit. Na onze paasbrunch stapten we in de auto om een middagje te gaan boulderen in Monk. Omdat ik verwachtte dat ik bij thuiskomst niet meer zo'n zin zou hebben om te koken, maar wel in lekker eten, maakte ik op zondag al deze tarte tatin van aardappeltjes, gedroogde kerstomaatjes en geitenkaas uit het vegetarische kookboek Plenty van Ottolenghi.
Hoefde alleen nog maar even in de oven en we konden al aan tafel!

woensdag 26 december 2012

Kerstdiner 2012


We zijn weer eens thuis tijdens de kerstdagen en dat inspireerde weer tot een flink kerstdiner bij mijn familie. Een bescheiden gezelschap en een bescheiden boodschappenlijst werden een uitgebreid diner. De amuse die we de langste tijd kostte om te bedenken was gebaseerd op een recept uit Plenty van Ottolenghi en bestond uit kweepeer met roquefort en pistache.

Het voorgerecht was toen aan de beurt en was een spannend gerecht dat ik al googelend vond op internet. ik wilde graag iets maken met bietjes en lavendel en zowaar bleek er een recept te bestaan van Allain Passard, de Franse groentegod. Helaas kon ik geen verse lavendelbloemetjes vinden (de mooie bloemetjes die je ziet zijn van de salieplant) en gedroogde lavendel eroverheen leek me nogal muf en als oma's klerenkast ruiken. De oplossing vond ik in het weken van gedroogde lavendelbloemetjes in de melk gedurende een middag. Net voor het serveren kon ik ze eruit zeven en de melk opschuimen. Dat opschuimen was trouwens ook nog een onderneming, want het espressoapparaat met stoompijpje was niet bepaald bij de hand en dus moest het opschuimen handmatig gedaan worden. We twijfelden nog of we hiervoor een mekschuimer zouden aanschaffen, maar kozen toch voor de staafmixer wat een redelijk resultaat gaf en een stuk goedkoper was omdat die toch al in de kast stond.


Het tussengerecht was een lekkere aardpeersoep met cantharellen. De groentenbouillon had ik uiteraard ook zelf gemaakt en kon ik voor gebruik zo uit de diepvries halen waar ik deze bewaard had.


Maar het werkelijke pièce de résistance was de rotolo van spinazie en pompoen met salieboter. Het recept komt uit Jamie's Italië en staat al lang op mijn verlanglijstje. Ik ben niet altijd een even groot fan van Jamie Oliver, en hij waarschuwde dit gerecht een keer proef te koken voor je het je gasten voorzet. Maar ja, wie gaat zo'n uitgebreid gerecht voor 6 personen nou proefkoken? Waar blijf je ermee? Ik begon dus 2 dagen geleden met het maken van het pastadeeg en legde de lat nog iets hoger voor mezelf door ook de ricotta die in de rotolo gaat zelf te maken. Ik las ooit zoiets, en aangezien ik ricotta altijd naar nat karton vind smaken leek het me wel een goed idee om het zelf eens te proberen. Op internet bleken voldoende recepten voorradig met een litertje verse melk zo bij de boer gehaald en een beetje citroensap maakte ik in een handomdraai een heerlijke ricotta!
Op de dag zelf moest nu nog het deeg uitgerold worden. Een pastamachine was dit keer niet zo handig omdat een groot vel ter grootte van een theedoek  nodig was. Er zat dus niets anders op dan met de deegroller aan de gang te gaan.
De grote deeglap moest toen nog belegd worden met de pompoen, spinazie en ricotta en voorzichtig met behulp van een theedoek opgerold. Dit deed ik vlak voor het eten, maar nog wel voor de borrel, want een vaste hand leek me wel zo praktisch.
Stevig in een theedoek gerold mocht tenslotte de rol in een grote pan water gekookt worden, en zowaar, het leek in één keer gelukt te zijn dit gerecht te maken! Alleen nog een paar salieblaadjes bakken in geklaarde boter (Zo lekker!) en wat parmezaanse kaas erover en voila!



Het enige dat je dan nog nodig hebt is een heerlijk stukje brood van Tilburg Sourdough en een prachtige kruidensalade met viooltjes.



Toe nog een parfait van noga, een recept van Dick Soek, net als de aardperensoep trouwens, dat ik in de NRC Lux van 15 & 16 december las, met meringue en frambozen en het kerstdiner van dit jaar was al weer voorbij.


zondag 2 december 2012

Winters


Deze winterse groenten met steranijs, kaneel en kikkererwten grilde ik en aten we met couscous. Weer een heerlijk vegetarisch gerecht van Ottolenghi!

zaterdag 13 oktober 2012

Spaghetti met pompoen en lokale tartiflette


Voor de meatlessmonday aten we deze week spaghetti met pompoen en rucola.

Verder maakte ik deze week een variatie op de welbekende tartiflette met Bikse Tripel en Goolse zachte. Een lokale variatie op de Franse traditie dus!


dinsdag 18 september 2012

Halloumi


Een nieuw vegetarisch gerecht deze week. Gegrilde paprika gevuld met halloumi en daarbij tuinboontjes met munt en citroen. Deze keer gemaakt in de grillpan, maar de volgende keer gaat hij, zoals het recept waar ik het op baseerde uit de laatste Elle eten het voorschreef, op de barbecue.

donderdag 6 september 2012

Spinaziegnocchi met salieboter


Een enorme salieplant die afgelopen winter heeft overleefd en een hele plantenbak heeft weten te vullen inspireerde me vandaag weer een gnocchi te maken. In het voorjaar toen de jonge brandnetels net groeiden maakte ik brandnetelgnocchi, maar de brandnetels die er nu nog staan zien er minder aantrekkelijk uit, dus het werd dit keer spinazie. Gewoon uit de winkel dus. Er bij weer salieboter en parmezaan. Wederom een succes!


Groentenquiche


Vandaag stond een lekkere groentenquiche op tafel tijdens de lunch met courgette, aubergine, tomaat en rode ui met een beetje rozemarijn.

zondag 2 september 2012

Falafelburger


Gezond snacken met een broodje zelfgemaakte falafelburger met kikkererwten en halloumi. We konden de brandstof goed gebruiken want gingen die avond nog stevig sporte

dinsdag 28 augustus 2012

Nieuwe gerechten


Deze week probeer ik weer eens wat nieuwe recepten uit thuis. Gisteren aten we een lichte, maar voedzame salade van linzen, sojaboontjes, sugarsnaps, groene asperge en rode peper uit de laatste Elle eten. Was zeker voor herhaling vatbaar zou het ook nog wel eens goed kunnen doen in combinatie met andere salades en buffetgerechten.


Vandaag maakte ik soto ajam naar een recept van Ghillie Basan uit 'the cooking of Malaysia & Singapore'. Toch jammer dat mijn zus en zwager niet naar Singapore zijn verhuisd want ik geloof dat die keuken me wel aanspreekt! Overigens is het een van oorsprong Javaans gerecht, maar komt het op verschillende plaatsen in de wereld opduiken, zo ook in Suriname, maar dan als Saoto. We aten het al eens op oudjaarsdag.


dinsdag 21 augustus 2012

Restjesmaaltijd


Vandaag kookte ik van restjes. Van de lunch hield ik korstdeeg over die ik uitrolde voor deze quiches die ik vulde met een restje landcress en een restje geitenkaas. De crudité van wortel, bietjes en komkommer lagen ook nog als restjes in de koelkast.
En nog lekker ook!

dinsdag 8 mei 2012

Bánh xèo


Deze pannenkoekjes van  rijstebloem en kokosmelk gevuld met groenten komen uit het kookboek Plenty. Ottolenghi baseerde zich voor deze vegetarische pannenkoekjes op een Vietnamees recept, maar liet het vette varkensvlees en de vissaus achterwege. Deze vegetarische variant was heerlijk. Ik had nog wat tofu over van gisteren en voegde deze nog toe na ze even te hebben gebakken.Verder zitten er wortel, rettich, bosui, peultjes, taugé, enokipaddestoelen, koriander, munt en Thaise basilicum bij en een sausje van peper, gember en limoensap.
En nu maar lekker hardlopen vanavond met deze gezonde bodem!

zondag 22 april 2012

Brandnetelgnocchi met beurre noisette en salie


Na een rondje hardlopen konden Christiaan en ik hongerig aanvallen op het avondeten dat ik al overdag had voorbereid. De salade van spinazie met raita en parmezaan moest eigenlijk gemaakt worden met avocado volgens het Kookboek van het gelukkige buitenleven, maar de avocado die er voor klaar lag bleek inwendig te schimmelen. Het leek dan ook een beter idee om de avocado te vervangen door de tomaten die ik nog had liggen. Nog even pliseren (ontvellen) en het was een lekker fris voorgerecht.


Het hoofdgerecht kwam uit hetzelfde kookboek en bestond uit brandnetelgnocchi met beurre noisette en salie. Met schoonmaakhandschoenen aan plukte ik vanochtend in het bos de jonge brandneteltoppen die ik eerst kookte en daarmee onschadelijk maakte en vervolgens verwerkte met de ricotta, parmezaan, bloem en ei tot de gnocchi.


donderdag 19 april 2012

Met mijn nieuwe camera nog mooier!

 
Ik heb een nieuwe camera! Sinds mijn gebakken aardappeltjes met tijm eruit zien als kerrieaardappels op de foto en ik absoluut niks meer zie op het gekraste display en alle foto's op de gok maak, leek het een goed idee om eens een nieuw toestel te kopen. En ik ben er flink op vooruit gegaan. Dus hopelijk vanaf nu (of wanneer ik een beetje gewend ben aan het apparaat) veel mooiere foto's op mijn blog!
We beginnen maar eens met een fotoreportage van gisteren, die uiteraard begon met heerlijke (kersen)muffins.

 
Terwijl ik met de lunch bezig was, bereidde ik ook meteen het diner voor dat we voor onze gasten moesten verzorgen.

Om alle plakken courgette even dik en gelijkmatig te krijgen gebruik ik een snijmachine. Dit heeft mij helaas al eens op de Eerste Hulp gebracht met een bloedende vingertop.

Als voorgerecht maakte ik een seizoensklassieker, salade van asperges, gerookte zalm en tuinkersdressing.


In plaats van kippeneieren die ik er meestal bij serveer, gebruikte ik dit keer kwarteleitjes.


 Het was maar een klein groepje en één persoon was vegetariër en een ander at geen vlees. Ik koos daarom voor een lekker vegetarisch gerecht voor iedereen. De courgetterolletjes  vulde ik met een zelfgemaakte rode pesto van halfgedroogde tomaatjes, verse tomatenblokjes, pijnboompitjes, basilicum, parmezaan, kappertjes en knoflook, en roomkaas.

Erbij serveerde ik een salade van sperzieboontjes, tuinboontjes en doperwten met hazelnoot en sinaasappeldressing uit het nieuwe kookboek van Ottolenghi.

En na citroenmeringuetaartjes met dragonsiroop en framboosjes.


woensdag 11 april 2012

Salades uit de voorraadkast


Vandaag waren Christiaan en ik bezig met rondrijden voor boodschappen enzo. Het is altijd gezellig om op dagen dat we geen gasten hebben samen op pad te gaan om dingen te regelen die anders blijven liggen en rustig onze inkopen kunnen doen in de groothandel. Het zijn misschien wel de leukste momenten van een bedrijf hebben samen, dat samen op pad gaan.
Thuisgekomen aten we een aantal salades die ik had samengesteld vanuit onze voorraadkast met preipannenkoekjes die ik nog in de vriezer had liggen na een eerdere kooksessie. In een half uurtje dus weer een maaltijd voor elkaar met een aardappel-snijbonensalade met sjalotten-mosterddressing, bietjessalade met munt en lente-ui en wortelsalade met sinaasappeldressing, gember, lente-ui, rozijnen en pijnboompitjes. Een stukje stokbrood erbij en toe nog wat vla met warme mirabellencompote (kwam ik ook nog tegen in de vriezer!).



vrijdag 30 maart 2012

Chow mein


Woensdag maakte ik deze Chow mein naar een recept uit de Delicous. van maart. Snel klaar en best lekker, maar een beetje te braaf naar mijn smaak.
Misschien had ik al een vermoeden kunnen hebben toen ik één van de familierecepten koos. Ongetwijfeld zijn kleine kinderen heel blij met deze brave smaak...

zaterdag 3 maart 2012

Nog maar weer eens een keer shakshuka

In afwachting van de foto's van mijn verjaardagsfeestje gisteren, hierbij nog even onze wekelijkse shakshuka gefotografeerd. Deze vegetarische maaltijd blijft de perfecte bodem voor een flinke hardlooptraining.