maandag 9 april 2012

Bramentaart


De bramentaart met amandel die ik vorige week zondag op de kaart had staan verkocht zichzelf in een uurtje of twee. Daar was dus eigenlijk geen eer aan te behalen voor onze bediening.

vrijdag 6 april 2012

wijn-spijscursus


Het is al weer een paar jaar geleden dat ik mijn wijncertificaat heb gehaald en het is dus weer hoog tijd dat mijn vader en ik ons weer eens gaan verdiepen in de wondere wijnwereld. Woensdag was de eerste van drie wijnspijscursusavonden.
Niks mis mee, hoor, een beetje wijntjes proeven, hapjes eten en dan ook nog eens iets leren.
Het blijft toch elke keer verrassend hoe wijn en eten reageert op elkaar!


donderdag 5 april 2012

Moussaka


Frans is niet de enige die lekkere moussaka kan maken! Wij konden dinsdagavond na de 800 hapjes onze ingevroren moussaka in de oven zetten. Ik ben altijd blij dat ik dan niet meer de keuken in hoef en dan is een keer wat extra maken om in te vriezen wel heel erg handig!

woensdag 4 april 2012

800 hapjes in 50 minuten


Ik stond al een paar dagen in de keuken om alles voor te bereiden voor de bijeenkomst gisteren. Onze gasten mocht het aan niks ontbreken, dus ik moest hard doorwerken om alle wensen te vervullen. We ontvingen de gasten met sandwiches en zoetigheden.

Voor de pauze maakte ik Turkse saucijzenbroodjes en kleine hartige taartjes met kastanjechampignons en dragon.




Maar de grootste uitdaging lag in het verzorgen van de borrel. Ik moets tien verschillende hapjes maken voor 80 gasten. Je zult het niet geloven, maar dit deden we in 50 (!) minuten.
We begonnen met crostini met gorgonzola en appel en meergranentoast met paté en portvijgjes.


Deze lepels met bietenvenkelsalade en ingelegde tonijn waren weer heerlijk, net als op mijn verjaardagsfeestje. Waarschijnlijk één van mijn favorieten van nu.


De huisgemaakte rundersateetjes serveerde ik dit keer mooi op een bananenblad.


De paprikasoep met Hollandse garnaaltjes serveerden we in koffiekopjes.


Ook de garnalen met zoetzure peperdip kwamen op bananenblad.


De met amandel gevulde dadel in spek werd verfraaid met een druifje bovenop.


En dan hadden we nog tweed glaasjes met rivierkreeftjes, avocado en limoenyoghurt en met rundvlees, landcress, kwartelei en sinaasappeldressing.


En Marokaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesemwater en kaneel.


maandag 2 april 2012

Hip spul


Vrijdag deed ik weer eens extra mijn best bij met maken van de hapjes. Deze Marokkaanse viskoekjes met komkommersalade met oranjebloesem en kaneel zijn altijd heerlijk. Normaal gesproken bak ik ze in een pan, maar dit keer probeerde ik het eens in de oven. Het resultaat was misschien nog wel mooier!


De groep bestond uit bijna alleen maar vrouwen en dan doet licht en geurig eten het altijd erg goed. Naast de viskoekjes vielen dan ook de summerrolls met pindadip goed in de smaak. De rijstpapiertjes blijven rauw en worden gevuld met rauwe groenten en kruiden. Ontzettend hip!


Voor één van onze andere gasten deze week die geen koemelk mocht, maakte ik deze koekjes van amandelmeel gevuld met pruimenjam.


Bij de lunch serveerde ik doperwtensoep met Serranoham en munt.


En deze kleine taartjes met kastanjechampignons, verse spinazie en sesam.


zaterdag 31 maart 2012

Nu ook ontbijt in het Zondagcafé


Sinds 2 weken hebben we de kaart op zondag uitgebreid met ontbijtgerechten. Dus vanaf nu kan iedereen op zondag vanaf 11.00 uur genieten van een heerlijk ontbijt in de Hilvaria Studio's met bijvoorbeeld flensjes met huisgemaakte jam of yoghurt met vers fruit, huisgemaakte muesli en honing door Christiaan geïmkerd.
Lekker genieten dus, met een glaasje verse jus d'orange of cappuccino erbij en misschien nog wel een stukje taart of bananencake...


vrijdag 30 maart 2012

Chow mein


Woensdag maakte ik deze Chow mein naar een recept uit de Delicous. van maart. Snel klaar en best lekker, maar een beetje te braaf naar mijn smaak.
Misschien had ik al een vermoeden kunnen hebben toen ik één van de familierecepten koos. Ongetwijfeld zijn kleine kinderen heel blij met deze brave smaak...