zaterdag 27 augustus 2011

Shakshuka

En nóg een fantastisch vegetarisch gerecht uit mijn nieuwe kookboek Plenty. Dinsdag maakte ik Shakshuka, een Noord-Afrikaans gerecht van tomaat, ui, paprika, kruiden en ei. Ik voegde ook nog wat ingemaakte citroen toe.
Ik ben echt dol op dit soort eenpansgerechten met een eitje erin!

donderdag 25 augustus 2011

Tapas

 Direct na een weekend weg volgde maandag alweer een condoleance. Dat is altijd een heel geregel, en wanneer je dan ook nog twee dagen weg bent en er een zondag tussen zit, blijft er maar weinig tijd over om alles te organiseren. De wensen van de familie waren ook behoorlijk specifiek en het verwachte aantal gasten vrij groot, het leek dus verstandig de catering deze keer uit handen te geven. Tapasbar Cabana uit Hilvarenbeek hielp ons geweldig uit de brand. Zij gaven op de valreep (ze gingen zelf dinsdag op vakantie!) perfect invulling aan de wens van de familie.

zondag 21 augustus 2011

En dat vieren we!

Mijn moeder werd dit jaar 65 en nodigde ons uit om dit te gaan vieren in de Vlaamse Ardennen, net onder Gent. Ze boekte een bed & breakfast en een 5 gangendiner in de De Mechelse koekoek. Het mooie was dat wanneer je over een (zand)pad door het mais heen liep je minder dan een kilometer naar het restaurant hoefde te lopen en later dus ook makkelijk weer thuis kon komen. Nou ja, makkelijk. Een zaklamp en een paar laarzen was wel handig. Ik had allebei niet bij, maar verwisselde wel mijn gehakte schoenen voor een paar slippers waarmee ik behoorlijk natte voeten van het gras op de weg terug kreeg. Maar ach, dat zijn niet meer dan anekdotes.
De amuse bestond uit een stukje haring, makreel(?)mousse en heilbot.
De eerste gang waren weer een aantal stukken vis met verschillende bereiding, met name rauw geserveerd.
 Na de tomatensoep een stukje warme zonnevis met risotto.
 Omdat we toen al behoorlijk gegeten hadden was het tijd een voor een verfrissing van mond en maag. Nu kennen we de sorbet en spoom daarvoor al, maar leuker was de verfrissing die wij kregen, namelijk een glaasje oude jenever!
 Toen het hoofdgerecht van kalfslende.
 En tenslotte een nagerecht.
 Nog een kopje koffie en we waggelden naar ons bedje.
 De volgende dag begon weer stralend en voor we ons opmaakten voor het maken van een wandeling kregen we eerst nog een flink ontbijt aangeboden.

Diepvriesmaaltijd

Na een drukke dag werken zat lang in de keuken staan voor het avondeten er even niet meer in. Vandaar deze maaltijd die helemaal uit de diepvries kwam!

maandag 15 augustus 2011

Balik en een modderdiner

 Zondag is een ideale dag voor een borrel voor het eten. 's Avonds gaan we niet meer sporten, dus we hebben geen haast. Tijdens ons bezoek aan de markt in Tilburg gingen we voor de eerste keer naar de Russische supermarkt die ook aan het Koningsplein zit. De vriendelijke verkoopster liet ons een Russische specialiteit, Balik, proeven. Een naar traditioneel recept uit de tijd van de tsaren gemarineerde en gerookte vis. De smaak was bijzonder lekker en smaakte ons goed bij de borrel.
 Terwijl Christiaan de barbecue aanstak, waste ik de sla die ik kreeg uit de moestuin van kennissen en kookte ik de krielaardappeltjes.
 Al snel was de forel gegrild en konden we aan tafel. Jammer dat niet alleen de sla last had van modder, maar ook de vis een moddersmaak had. Ik merkte het al een keer eerder, maar heb deze keer werkelijk mijn portie laten liggen. Voorlopig geen forel meer voor mij dus, ik hou het voorlopig weer even bij de zeevis. Misschien dat ik het nog een keer probeer wanneer de forel versgevangen wordt, maar anders laat ik deze vis aan me voorbijgaan.
 Gelukkig hadden we aan eiwitten (en calorieën) geen gebrek, want als nagerecht maakte ik deze gratin van zomerfruit met sabayon.

zondag 14 augustus 2011

Buitenom


 De laatste vrije zondag van deze zomer namen we eens een kijkje op een plek waar mensen naar toe gaan op hun vrije zondag. Nieuw in Tilburg, met een vergelijkbare formule als die van ons, is Buitenom. Deze zomer zijn ze elke vrijdag, zaterdag en zondag open, en alhoewel het weer niet geweldig was, hebben we toch heerlijk gezeten in de net aangelegde tuin. Elke keer wanneer iemand een verse muntthee bestelde zagen we de eigenaresse de tuin in lopen met haar schaar om weer wat verse kruiden te knippen.

Ook voor wat betreft de keuken zag ik overeenkomsten met ons eigen zondagcafé.
Ik bestelde deze quiche met seizoensgroenten.











Christiaan koos de tomatensoep.

Mayke nam de tosti,
En tenslotte namen we nog een portie gehaktballetjes.

Plenty

 Ik probeer me tegenwoordig in te houden met het kopen van kookboeken; de boekenkast puilt al behoorlijk uit, dus ik moet een beetje kritisch blijven op mijn aankopen. Toch kon ik dit kookboek niet laten liggen en wilde ik ook zeker niet wachten tot het wat goedkoper zou worden. Ik las al in één van de kooktijdschriften die ik lees over dit boek en het leek een boek op mijn lijf geschreven. Alhoewel het strikt genomen geen vegetarisch kookboek is, de schrijver eet en bereid zelf gewoon vlees en vis, vind je in dit boek alleen maar recepten waarin geen vlees of vis voorkomt. Nu eet ik graag vegetarisch, onder andere omdat ik dol ben op groente en ik liever alleen vlees eet als dat ook echt van goede kwaliteit is en iets wezenlijks toevoegt. De schrijver van dit kookboek lijkt dat te begrijpen. Alles is licht en met heel veel smaak en grijpt vaak terug op het Meditterane, maar dan niet dat saaie eten wat wij Italiaans noemen, maar originele gerechten uit de gehele streek. De schrijver heeft verschillende restaurants en cateringbedrijven in Londen, als ik daar nou nog eens naar toe zou kunnen... Nu doe ik het maar met me vergapen aan zijn kookboek en zijn blog.

Meteen in de eerste week maakte ik al drie verschillende gerechten uit het boek. Maandag maakte ik de Chinese tofu met twee soorten peper. Een heerlijk gerecht, maar wel heel erg heet! Misschien de volgende keer toch een pepertje minder, hoewel de smaak wel heel goed in balans was.

 Woensdag maakte ik deze Maleisische Mee Goreng met eiernoedels, babypaksoi, tofu en meer lekkers. Het bleek de ideale bodem voor de hardloopwedstrijd die we 's avonds liepen.

 En gisteren maakte ik deze heerlijke linzensalade met gedroogde tomaatjes en gorgonzola.
Ik kan niet wachten nog meer recepten uit te gaan proberen! Ik kan er nog geen genoeg van krijgen.