Posts tonen met het label uit eten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label uit eten. Alle posts tonen

dinsdag 6 december 2016

Tripje naar Rotterdam


We hadden een gaatje in de agenda en omdat onze geplande vakantie altijd lastminute gecanceld moeten worden, dachten we nu snel een tas in te pakken en de trein naar Rotterdam te nemen voor 2 nachtjes verblijf. Het weer was zonnig, de restaurants open, wat wil je nog meer. 
        

De eerste avond bleven we in de buurt van ons hotel en aten we heerlijk Vietnamees bij Vivu.


Vooral de Pho was geweldig!



De volgende dag begonnen we met een goed ontbijt bij Bazar. Fruit yoghurt, pannenkoekjes, lekker brood, eitjes, feta... er ontbrak niks.


Een wandelingetje over de Erasmusbrug richting Katendrecht bracht ons bij Fenix Food Factory, een hal met allerlei ondernemers waar gekocht en gegeten kan worden.


Het is allemaal van dat hippe gedoe, wat inmiddels ook in Tilburg, onze heimat, niet vreemd meer is. Wij hebben er altijd een beetje een dubbel gevoel bij. Het is wel leuk, maar een stroopwafel voor €2,50 waar naast stroop wat zeezout overheen gestrooid wordt door een hippe, maar zeer ongeïnteresseerde, dame, is niet mijn idee van gastvrijheid of bijzonder gastromisch genot.
Niettemin heeft de plek ook wel wat hoor. De koffie was lekker en het was er levendig.


We zijn weer terug naar het vasteland gelopen en doorgegaan naar Delfshaven. Hier niks hips, maar een ouderwets, naar bier stinkend café met vaste gasten die voor het naar huis gaan nog even een pint drinken aan de bar bij de kastelein.



's Avonds besluiten we Chinees te gaan eten bij Grand Garden. We twijfelen nog of we hier heen zullen gaan voor dim sum of naar SanSan voor Sichuankeuken. Ik durf niet te zeggen of we de juiste keuze hebben gemaakt. Het was niet slecht, maar ook niet zo bijzonder als ik had gehoopt.

 
 

 De volgende dag lopen we langs de markthal en de kubuswoningen om bij ons ontbijt te komen bij Picknick.Het is moeilijk kiezen uit de kaart, maar het wordt vandaag een hartig ontbijt van gehaktbrood van lamsgehakt geserveerd met gepofte aubergine, yoghurt-sesamsaus en huisgemaakte harissa


en huisgemaakte huttenkaas met rode linzen hummus, taggische olijven, zwarte peper crunch en tuinkers. Inspirerend, moet ik zeggen, deze plek!


Voor we Boymans van Beuningen binnengaan, lopen we nog even binnen bij Koekela. Deze 'Americanstyle bakery' stond jaren geleden al in mijn hotspotlijstje, maar het was nu pas voor het eerst dat ik in dit bakkerijwalhalla terecht kwam. Grappig om te zien waar ik jaren geleden mijn inspiratie vandaan haalde, door website en artikelen te lezen, en nu te zien dat we inderdaad een zelfde stijl hebben.


Christiaan vond mijn taart wel lekkerder...


Ons bezoek sloten we af met de beste hamburgertent van Rotterdam, of Nederland, dat weet ik niet precies. Overal waar ik zocht naar lekker eten in Rotterdam op het internet, kwam ik steeds maar hamburgers tegen, alsof dat het summum van lekker eten is. Ik hoopte eigenlijk dat die hype inmiddels wat was overgewaaid, maar helaas is dit wat alle hipsters willen eten, blijkbaar. Vooruit, ik had er nu ook wel zin in, dus op naar Ter Marsch & Co. Ik moet toegeven, dat het een lekkere burger was en ook de bediening was vriendelijk en geïnteresseerd, wat toch een waardige afsluiter was van ons tripje.


zondag 4 oktober 2015

Retro fondue restaurant


Het was alweer drie jaar geleden dat we bij Janhein en Mirale gingen eten in Eindhoven. Toen was hun stek nog een tijdelijk restaurant, maar inmiddels kun je niet meer van tijdelijkheid spreken en is hun restaurant omgedoopt tot retrofonduerestaurant.



Het laat zich dus raden wat je hier kunt doen op het steeds hipper wordende Strijp-S.

 

De fonduepannetjes stonden al klaar en we konden niet kiezen dus namen we vis-, vlees- en kaasfondue en ook nog met bouillon en olie. 


Het was een drukke avond in de voormalige kleedkamer van Philips, maar Janhein van Melis kwam niettemin bij elke tafel het dagverse aanbod  toelichten.


De verschillende vissoorten in bouillon waren mijn grote favoriet, hoewel een kaasfondue toch altijd een groot gevoel van nostalgische warmte geeft en doet terugverlangen naar de mobiele kaasfondue waar Janhein met zijn Gastronomie Mobiel mee rondreed tijdens catering op onze locatie.



Wij hebben het genieten dus wel in de vingers gekregen deze avond!
 

woensdag 15 april 2015

Inspiratie opdoen bij Villa Augustus



Na een flinke periode fysiek gebonden te zijn geweest aan onze eigen stek doordat we er hard moesten werken, konden we ons vandaag eindelijk weer een keer losrukken van het werk en er op uit gaan. We moesten even een stukje rijden, maar ons doel was meer dan de moeite waard. Villa Augustus staat al op mijn lijstje toen wij zelf zijn begonnen, en aangezien we al ruim elf jaar bezig zijn, werd het nu wel echt de moeite waard om er zelf eens naar toe te gaan en me niet alleen te vergapen aan de foto's op de website en het spellen van de menukaart.


Zo'n prachtige voorjaarsdag als vandaag is meteen wel een echt feest op deze plek. De oude watertoren staat fier tussen de uitgestrekte (moes)tuinen waar hard gewerkt wordt voor ongetwijfeld een rijke oogst later in het jaar en waar nu al de voorjaarsbloemen bloeien.


Bij binnenkomst kwamen we eerst in de markt. Een plek waar ik ogen te kort kwam. Zelfgemaakte jam, koekjes, taarten, groenten uit de tuin, lekker eten wat je mee naar huis kan nemen, maar ook kookboeken en allerlei leuke hebbedingetjes.


Uiteraard heeft de taartvitrine op mij altijd de grootste aantrekkingskracht!




Doorlopend kwamen we in het ruime restaurant met open keuken.

 

Zittend aan een tafeltje in de zon bij het raam aten we heerlijke geroosterde groenten met citroenmayonaise, en een bloemkoolsoep vooraf.



Als hoofdgerecht nam ik nog een gerecht van de voorgerechten, namelijk de Oosterscheldekreeft met daslookwafeltje en salade van witlof en appel die prachtig opgediend werd met eetbare bloemetjes.


Christiaan koos voor de pizza met blauwe kaas van Bastiaansen met spinazie en ei uit de houtoven.  Een perfect gerecht voor de lunch!

 
 Daarna dwaalden we nog wel een uur of langer langs de bijenkasten, het hotel, de kassen en de tuinen. Wat een inspirerende plek!





woensdag 5 december 2012

Lunch bij Kee Lun Palace


Omdat we vorige week in Den Haag waren en precies rond lunchtijd, leek het een goed idee om Chinatown op te zoeken. Wat voorwerk bracht ons bij Kee Lun Palace waar we Chinees konden eten zoals dat helaas in onze omgeving niet te vinden is.
Christiaan liet het kiezen uit alle gerechten aan mij over, en dat zal hij weten ook, want één van de gerechten was deze salade met eendentong. Klinkt misschien wat griezelig, maar ik kon me herinneren dat ik het ook wel eens in Beijing gegeten had en het bleek ook nu weer een heerlijk gerecht!


Minder gecharmeerd waren we van de taroballen die leken op vette kroketten.


De maanzaadballetjes waren wel erg lekker. Ook iets dat ik al eens eerder had gegeten, maar voor Christiaan een nieuwe verrassing was.



En dan nog enkele dim sum. Deze hierboven vind ik er altijd zo lekker uitzien omdat ze gestoomd én gebakken zijn. Hieronder staan de Siu Long Pao waar ik me eigenlijk het meest op had verheugd. Alle verschillende spellingen van het gerecht maakte dat het even duurde voor ik het op de kaart had gevonden, maar dit zou toch de befaamde Xialongbao, oftewel soepdumplings, moeten zijn. In Beijing was ik dol op deze deegpakketjes met vlees en vocht, maar deze vielen me een beetje tegen. Het vlees was lekker, maar er was maar weinig vocht te bekennen.


Maar alles bij elkaar was het een geweldige lunch voor weinig geld. Jammer dat Den Haag niet echt om de hoek is, anders zou ik wel veel meer willen uitproberen van de kaart!