Vandaag aten we een noedelsalade met verse tuinbonen, doperwten en Hollandse peultjes.
En sesamzaadjes.
dinsdag 28 juni 2011
zondag 26 juni 2011
Recept saucijzenbroodjes met Turks gehakt
250 g rundergehakt of lamsgehakt
1 gesnipperde ui
2 teentjes geperste knoflook
2 à 3 tl kaneel
2 el pijnboompitten
2 el rozijnen, 5 à 10 minuten geweld in warm water
1 tl Pul biber of paprikapoeder met een beetje cayennepeper
2 verkruimelde boterhammen
1 geklopt ei
1 el tomatenketchup
Bosje peterselie, gehakt
Bosje dille, gehakt
Zout en peper
Bladerdeeg
Sesamzaad
Nigellazaad (optioneel)
Grof zeezout
Kneed gehakt, ui, knoflook, kaneel, pijnboompitten, rozijnen, pul biber, broodkruim, 2/3 ei, ketchup, peterselie, dille, zout en peper.
Snijd het bladerdeeg in een strook van ca. 12 cm breed.
Maak een worst van het gehakt en leg dit in het midden van het bladerdeeg. Rol het deeg om het gehakt en leg met de naad naar beneden. Snij de saucijzenbroodjes in stukje van ca. 5 cm.
Bestrijk het deeg met het overgebleven ei en bestrooi met sesamzaad, nigellazaad, en grof zeezout.
Bak de saucijzenbroodjes op een bakplaat ca. 20 minuten op 200 graden.
1 gesnipperde ui
2 teentjes geperste knoflook
2 à 3 tl kaneel
2 el pijnboompitten
2 el rozijnen, 5 à 10 minuten geweld in warm water
1 tl Pul biber of paprikapoeder met een beetje cayennepeper
2 verkruimelde boterhammen
1 geklopt ei
1 el tomatenketchup
Bosje peterselie, gehakt
Bosje dille, gehakt
Zout en peper
Bladerdeeg
Sesamzaad
Nigellazaad (optioneel)
Grof zeezout
Snijd het bladerdeeg in een strook van ca. 12 cm breed.
Maak een worst van het gehakt en leg dit in het midden van het bladerdeeg. Rol het deeg om het gehakt en leg met de naad naar beneden. Snij de saucijzenbroodjes in stukje van ca. 5 cm.
Bestrijk het deeg met het overgebleven ei en bestrooi met sesamzaad, nigellazaad, en grof zeezout.
Bak de saucijzenbroodjes op een bakplaat ca. 20 minuten op 200 graden.
Goed bewaard geheim
Het is rustig vandaag in het zondagcafé. Mensen weten denk ik niet wat ze missen! Ik maakte voor de eerste keer dit jaar deze heerlijk zomerse perziktaart.
Ook lekkere aardbeientaartjes met vanillecrème en aardbeien van de buren zijn werkelijk niet te versmaden. Een goed bewaard geheim zullen we maar zeggen!
Ook lekkere aardbeientaartjes met vanillecrème en aardbeien van de buren zijn werkelijk niet te versmaden. Een goed bewaard geheim zullen we maar zeggen!
Verwennerij
De markt inspireerden ons tot grote verwennerij. Christiaan oefende zijn kunsten van het openmaken van deze oesters en stak ondertussen de barbecue aan.
We deden net alsof het helemaal niet de hele dag regende en aten het toppunt van zomers genieten, gegrilde sardientjes.
Nog een lekkere kaasplank toe met Taleggio, Cabrales, Camembert en Avokaas.
We deden net alsof het helemaal niet de hele dag regende en aten het toppunt van zomers genieten, gegrilde sardientjes.
Nog een lekkere kaasplank toe met Taleggio, Cabrales, Camembert en Avokaas.
Nieuwe jam in de winkel
De regen kon mij gisteren niet weerhouden van mijn wekelijkse marktbezoek. Gelukkig maar, want eindelijk waren de kruisbessen een schappelijke prijs en kocht ik er direct 2 kg van om vandaag weer aan de gang te kunnen gaan met jam maken.
De abrikozen waren helaas iets minder scherp geprijsd, maar ik kon ze toch niet laten liggen. Een beperkte oplage is dat dus maar geworden, maar gelukkig is er nu weer wat variatie in ons winkeltje! Hopelijk kan ik snel weer verder met andere soorten fruit. Ik heb al weer vraag gekregen naar de aardbeienjam met basilicum en ik hoop ook weer rabarberjam te gaan maken. Ik heb in ieder geval al een litertje wodka met rabarber gemengd voor rabarbercello, een soort variant op limoncello die ik vorig jaar al eens uitprobeerde en erg lekker was. Dit jaar zal ik eens wat meer maken!
zaterdag 25 juni 2011
Een paar van mijn barbecuefavorieten
Pffff, wat een timing! Ze wilden graag vanaf een uur of vijf de barbecue aansteken. Natuurlijk had dat wel wat speling, ik geloof dat ze uiteindelijk pas wat later begonnen met grillen, maar toch wil ik er dan voor zorgen dat ze uiterlijk vijf uur alle gerechten hebben. Het was nog wel even doorwerken, maar zoals je ziet was het wederom gelukt!
Ik bracht onder andere deze kikkererwtensalade met feta, paprika, limoensap, koriander en pul biber en de salade met tasty tomtomaten, buffelmozzarella, rode ui en basilicum.
Voor op de barbecue maakte ik Marokkaans gemarineerde kabeljauw in wijnblad.
Turkse köftekebab met onder andere granaatappelstroop door het lamsgehakt.
Verschillende sauzen en dressings gingen mee in handige weckpotjes.
En als nagerecht marineerde ik ananas in Cointreau.
Ik bracht onder andere deze kikkererwtensalade met feta, paprika, limoensap, koriander en pul biber en de salade met tasty tomtomaten, buffelmozzarella, rode ui en basilicum.
Voor op de barbecue maakte ik Marokkaans gemarineerde kabeljauw in wijnblad.
Turkse köftekebab met onder andere granaatappelstroop door het lamsgehakt.
Verschillende sauzen en dressings gingen mee in handige weckpotjes.
En als nagerecht marineerde ik ananas in Cointreau.
Een beetje cateren
Nadat we er al een aantal behoorlijk drukke dagen op hadden zitten, had ik gisteren nog een klein cateringwerkje te doen. Nou ja, klein. Ik laat me altijd verleiden tot het doen van een iets te uitgebreid voorstel. Een invulling zoals ik het zelf het liefst zie, maar die ook wel gepaard gaat met heel wat keukenhandelingen. Nou ja, dat vind ik natuurlijk ook wel erg leuk, anders zou ik het niet doen, maar het was toch ook wel vermoeiend, en ook omdat ik alles perfect wil hebben én precies op tijd klaar. Gelukkig kon ik het werk in twee keer afleveren. Eerst de taarten en hapjes voor gasten die 's middags kwamen. 's Ochtends begon ik dan ook met het afbakken van taartbodems waarvan het deeg gelukkig al klaar stond. Deeg moet altijd even rusten en dat kost best veel tijd. Liefst maak ik daarom deeg 1 of 2 dagen vantevoren, laat het een uurtje rusten, rol het uit en zet de rauwe bodem in de vriezer tot gebruik. Als ik dan 's ochtends begin kan de bodem zo, bevroren, de oven in en krijg je een perfect resultaat. Eén van de bodems werd gevuld met rabarber en kruimeldeeg, een andere met vanillecrème en aardbeien. Een derde taart was met chocola en noten, maar die staat dan weer niet op de foto, helaas.
Voor wat hapjes in de middag maakte ik onder andere een vierkante quiche Lorraine. Deze vierkante vorm is echter dikker dan mijn normale taartvorm en daardoor duurde het wel langer voordat het deeg gaar was. Ook had ik de bodem iets dikker gemaakt om de quiche wat stevigheid te geven om uit de hand te kunnen eten. Mooie kleine blokjes quiche waren het uiteindelijke resultaat.
De bekende rolletjes van gerookte zalm en tuinkruidenroomkaas op roggebrood mochten natuurlijk ook niet ontbreken.
En ook maakte ik weer rundergehakt aan met onder andere rozijnen, pijnboompitten en dille voor de Turkse saucijzenbroodjes.
Voor wat hapjes in de middag maakte ik onder andere een vierkante quiche Lorraine. Deze vierkante vorm is echter dikker dan mijn normale taartvorm en daardoor duurde het wel langer voordat het deeg gaar was. Ook had ik de bodem iets dikker gemaakt om de quiche wat stevigheid te geven om uit de hand te kunnen eten. Mooie kleine blokjes quiche waren het uiteindelijke resultaat.
De bekende rolletjes van gerookte zalm en tuinkruidenroomkaas op roggebrood mochten natuurlijk ook niet ontbreken.
En ook maakte ik weer rundergehakt aan met onder andere rozijnen, pijnboompitten en dille voor de Turkse saucijzenbroodjes.
Abonneren op:
Posts (Atom)















