Posts tonen met het label zomers. Alle posts tonen
Posts tonen met het label zomers. Alle posts tonen

maandag 18 juli 2016

Zomers hapjesbuffet


Even mijn laatste feestje voor de zomer. Zaterdag mocht ik nog één keer een buffet verzorgen voor een gezellig en zonnig verjaardagsfeestje. Topstuk was de grote plank met charcuterie en kaas vol met heerlijk fruit. Maar ook de verschillende dips voor brood pasten helemaal bij het mooie weer. Vooral de labneh vind ik zelf moeilijk om vanaf te blijven.


 




   

dinsdag 11 juni 2013

Zomerse salades


Het is prachtig weer en dat betekent dat we buiten leven! De kat chilt in de zon en zodra het eten op de buitentafel komt is ze zo brutaal om nieuwsgierig haar neus naar ons bord te volgen. Gelukkig doet ze dat niet te vaak en waren we op tijd om haar naar haar eigen bakje eten te sturen.


De salade met asperges, gerookte zalm en tuinkers bleef gelukkig voor ons.


Ook een heerlijke salade was deze quinoasalade met avocado en Hollandse garnalen. Een mooie lichte bodem voor een avondje sporten!


zaterdag 25 juni 2011

Een paar van mijn barbecuefavorieten

 Pffff, wat een timing! Ze wilden graag vanaf een uur of vijf de barbecue aansteken. Natuurlijk had dat wel wat speling, ik geloof dat ze uiteindelijk pas wat later begonnen met grillen, maar toch wil ik er dan voor zorgen dat ze uiterlijk vijf uur alle gerechten hebben. Het was nog wel even doorwerken, maar zoals je ziet was het wederom gelukt!
 Ik bracht onder andere deze kikkererwtensalade met feta, paprika, limoensap, koriander en pul biber en de salade met tasty tomtomaten, buffelmozzarella, rode ui en basilicum.
 Voor op de barbecue maakte ik Marokkaans gemarineerde kabeljauw in wijnblad.
 Turkse köftekebab met onder andere granaatappelstroop door het lamsgehakt.
 Verschillende sauzen en dressings gingen mee in handige weckpotjes.
 En als nagerecht marineerde ik ananas in Cointreau.

zondag 12 september 2010

Mijn moeder's verjaardag

Het is al weer even geleden, meer dan een maand zelfs, dat mijn moeder haar vierenzestigste verjaardag vierde in haar tuin. Ik mocht me uitleven op het verzorgen van het eten, vooral een barbecue en heb me behoorlijk uitgesloofd. Als leuk ontvangsthapje maakte ik deze summerrolls; rijstpapierrolletjes gevuld met knapperige groenten en een pittige dip.
Mijn vader zorgde voor het bier en aangezien de koelkast niet groot genoeg was, bedacht hij deze inventieve bierkoeler gemaakt van een bak en de vijverpomp.


Als begeleider van alles van de barbecue was er een buffet met salades.




Een groene salade met croutons en vinaigrette.

Knapperige groenten met een pittige pindadressing en koriander.



Couscoussalade met kruiden, granaatappelpitjes en abrikoos.



En aardappelsalade met kappertjes en dille.


De barbecue ging van start met deze in chermoula gemarineerde pangafilet in wijnblad met een zoetzure peperdip.



Gevolgd door nog een Marokkaans gerecht: de altijd succesvolle sardientjes.







Lamskoteletjes met knoflook, citroen en tijm.

Helaas niet meer op de foto staan de merguezworstjes en Thaise kippenvleugeltjes. Het was intussen al behoorlijk donker en het regende dat het goot, dus mijn aandacht was even niet meer zo bij het fotograferen.
Mijn ouders zetten nog een heerlijke kaasplank op tafel, meegenomen van vakantie en bij de koffie nog grapefruit-meringuetaart en mijn moeders beroemde notentaart.
Ik geloof dat niemand toen nog honger had...

maandag 12 juli 2010

Zomer

Even een paar fotootjes van wat het zomerse weer in mijn keuken bracht.
Om het vergaderen wat te verlichten en vooral verfrissen, zette ik 's middags wat gesneden meloen en ananas op tafel.
Voor de lunch eens geen broodjes, maar een lekkere salade Nicoise.

En op zondag een lekkere frisse cheesecake die binnen anderhalf uur uitverkocht was.


donderdag 27 mei 2010

Lentediner

Ik maakte vandaag weer een dineetje voor onze vergaderende gasten. Er was maar beperkt tijd, aangezien ze én uitliepen én op tijd weg moesten, dus het was even doorwerken.
Het voorgerecht was een salade met gerookte zalm, asperges (ha, daar zijn ze weer!) en tuinkersdressing op een bedje van veldsla.
Makkelijk voor te bereiden, maar voor het hoofdgerecht moest ik ook à la minute aan het werk.
Lente-uitjes bakken en karameliseren.

Krielaardappeltjes bakken.


En lamskoteletjes...
Met nog een beetje kaneel erover was het erg lekker!

Ook het nagerecht kon ik al 's middags maken en is intussen al wel bekend, denk ik, de trifle met dadels en sinaasappel.


dinsdag 6 april 2010

Zomers

Het was vandaag heerlijk weer! De zon scheen en de temperatuur schoot omhoog. Tijd voor een zomerse salade met avocado, rivierkreeftjes en een limoen-yoghurtdressing.