dinsdag 22 februari 2011

All we could eat...

 Tja, dit was gisteren de prestatie van de dag voor mij en Marcella. We gingen sushi eten in een all-you-can-eatrestaurant. Voor mij de eerste keer in zo'n vreetschuur en alhoewel het leuk lijkt, raak ik er toch een beetje ongelukkig van. Alhoewel ik begrijp dat je niet van alles moet bestellen om het vervolgens niet op te eten, vind ik het toch maar niks om dingen die eigenlijk niet zo heel lekker of bijzonder zijn helemaal op te eten. Maar goed, we hebben ons best gedaan en het 5 ronden vol gehouden. Hierbij een fotoverslag.













zaterdag 19 februari 2011

Hoera voor ons!

Vandaag hadden we wat te vieren. Nou ja, eigenlijk heb ik op onze bruiloft gezegd dat we de dag dat we elkaar ontmoetten maar eens moesten laten varen als jubileumdag, maar vandaag hebben we toch een beetje gevierd dat we 15 jaar geleden elkaar met carnaval voor het eerst gezoend hebben! Het leek Christiaan z'n verjaardag wel, hij mocht kiezen wat we gingen eten en hij koos de groene viscurry die we een paar weken geleden ook al aten. De fles Champagne was er heerlijk bij!

donderdag 17 februari 2011

Als wij geen misosoep eten

 Toen we geen misosoep aten, maakte ik gegrilde tonijn met kikkererwtensalade met avocado van de cordon bleu. En zondag maakte ik rendang. Ik had nog ergens een kant-en-klare boemboe liggen. Dat was me iets te eenvoudig, dus deed ik het volgende.
Uitje fruiten, geplet stuk citroengras en kaneelstokje toevoegen en de boemboe meefruiten. In stukjes gesneden sukade toevoegen en meebakken en bouillon en kokosmelk toevoegen. Tenslotte deed ik er nog wat geroosterde kokosrasp bij en liet het een paar uur pruttelen. Makkelijk en erg lekker.

Sandwiches en Paul Auster in de keuken

Af en toe een andere lunch maken is best leuk. Zaterdag maakte ik verschillende sandwiches met tonijnsalade met kappertjes, met eimosterdsalade, met komkommer en mierikswortel en met rosbief, mosterdmayonaise en wortel en verder nog scones met aarbeienjam en room.
En soms moet ik dan even wachten in de keuken. Omdat er iets in de oven staat, of omdat mijn gasten er nog niet zijn. En dan kun je wel gewoon staan wachten, maar zo wacht je soms best lang, en dat bleek niet zo goed voor de beentjes (=dikke enkels en spataderen), dus staat er een stoel in de keuken voor het wachten (of wanneer we opgesloten zitten in de keuken en nergens anders in het gebouw terecht kunnen) en een roman en kop koffie erbij doet de tijd snel verlopen.

Veel hapjes




Er wordt gedacht dat wij al 2 weken misosoep eten. Gelukkig is dat niet het geval, nu dus wat foto's om te bewijzen dat we ook wel eens iets anders eten, en dat ik nog steeds wel in de keuken sta.
2 weken geleden stond ik nog hapjes in elkaar te draaien voor 250 personen. De warme hapjes gingen zo vlug de keuken uit (binnen een uur moesten alle hapjes uitgeserveerd zijn) dat ze niet zijn gefotografeerd. De koude hapjes konden nog wel even op de foto. Van boven naar beneden roggebrood met mierikswortel, gerookte zalm en crème fraiche, toast met roompaté met portvijgjes en toast met kaas-walnootcrème met peer.

maandag 31 januari 2011

Misosoep [UPDATE]

Een snel klaar te maken vegetarische soep met miso, een gefermenteerde bonenpasta uit Japan, zachte tofu, rijstnoedels, paddestoelen en allerlei groenten. Ontzettend lekker en dus weer een goed aanvulling voor het vegetarische repertoire.

vorige week vroeg iemand me het recept te geven van deze soep, dus bij deze.
gebaseerd op de misosoep uit 'eigentijds vegetarisch' van Maria Elia. Ik moet wel waarschuwen dat ik dit soort recepten niet zo precies afmeet en de hoeveelheden groenten naar aanwezigheid en zin.

ca. 125 g rijstnoedels, gaar gekookt
stukje geschilde gember in dunne plakjes
2 eetl. rode misopasta
1 wortel, in plakjes
100 g sugar snaps
100 g shiitake in plakjes
ca. 100 g broccoliroosjes
2 eetlepels koriander
50 g taugé
1 bosui, in dunne ringetjes
100 g zachte tofu (silken tofu), voorzichtig in stukjes gesneden
1 eetl. sojasaus
1 tl. sesamolie

ca. 500 ml water aan de kook brengen met de gember en ca. 15 minuten laten trekken en de gember verwijderen.
Op laag vuur de miso door het water roeren.
Broccoli, wortel, sugar snaps en paddestoelen 3 minuten zachtjes in de soep koken.
Koriander, taugé, bosui, tofu en sojasaus door de soep scheppen en nog 1 minuut meekoken.
Op smaak brengen met zout, peper en sesamolie.
De noedels verdelen over 2 soepkoppen en de soep erop scheppen.

Zondagkunst

Zondagkunst 51 was een groot succes! Wie kan zeggen dat hij op een zondagmorgen om 11 uur 150 mensen binnen heeft? Het was voor Christiaan en mij wel hard aanpoten met z'n tweetjes. 's Ochtends om 8 uur stond ik al in de keuken om het hapje bij de koffie te maken. Ik had het mezelf een beetje makkelijk gemaakt (gelukkig) en maakte de al eerder eens gemaakte hazelnoot-anijskoekjes met dit keer een vleugje sinaasappel. Fijn dat ik wist wat ik moest doen en er makkelijk genoeg kon maken. Tja, en dan nog soep maken, en taart en o ja, de broodjes voorbereiden... En toen om 11 uur het programma begon afwassen, koffie zetten, opruimen, in de bar staan, lunches bereiden, nog meer opruimen en afwassen. Ik was blij toen ik om half 6 voor het eerst langer dan 3 minuten op een stoel kon zitten!