zondag 30 mei 2010

Bruiloft

Gisteren hadden we een bruiloft. Het weer was prachtig (in tegenstelling tot vandaag) en na een middagje op het zonnige terras mochten de gasten aan tafel plaats nemen voor een heerlijk diner door Gastronomie Mobiel. Beginnend met een salade met op ons terras gerookte zalm, ratte aardappel en asperges.
Voor het hoofdgerecht zijn altijd wat meer handen nodig. Ik was dit keer hoofd pasta, en je ziet dat ik mijn taak als altijd heel serieus neem. Het is tenslotte de mooiste dag van iemands leven...






Na het diner barste het feest los in de KODAKzaal.






donderdag 27 mei 2010

Trucje

Nog een handig trucje om een hoog glas te vullen zonder de randen vies te maken. Knip van een plastic bekertje de bodem en zet het in het glas. Nu kun je zonder knoeien het glas vullen!

Lentediner

Ik maakte vandaag weer een dineetje voor onze vergaderende gasten. Er was maar beperkt tijd, aangezien ze én uitliepen én op tijd weg moesten, dus het was even doorwerken.
Het voorgerecht was een salade met gerookte zalm, asperges (ha, daar zijn ze weer!) en tuinkersdressing op een bedje van veldsla.
Makkelijk voor te bereiden, maar voor het hoofdgerecht moest ik ook à la minute aan het werk.
Lente-uitjes bakken en karameliseren.

Krielaardappeltjes bakken.


En lamskoteletjes...
Met nog een beetje kaneel erover was het erg lekker!

Ook het nagerecht kon ik al 's middags maken en is intussen al wel bekend, denk ik, de trifle met dadels en sinaasappel.


woensdag 26 mei 2010

Noedels (en asperges)

Vandaag maakte ik een noedelsalade met ingelegde gember, nori en natuurlijk asperges. Verder nog wat gegrilde rosbief.

Yacaizoektocht voortgezet en de kwestie van de asperge overkill

Ik schreef al eerder dat het vinden van Yacai in Nederland niet zo makkelijk is. Ik vroeg Anke wat aan mijn vader mee te geven die een paar dagen later uit China zou vertrekken en nog bij haar op bezoek zou gaan. Helaas was het echter niet alleen in Nederland moeilijk te vinden.
In plaats van de Yacai, vond Anke deze zakjes imitatie Yacai, ofwel heel andere ingelegde groenten.
Had ik al verteld dat Yacai ingelegde mosterdkoolblad is? Nee? O, sorry, bij deze. Hoe ik daar in vredesnaam achter ben gekomen? Dat had jij ook kunnen weten als je eens had rondgeneusd op tokowijzer, waarvan al een hele tijd een link is opgenomen in mijn rechterkolom. Zo handig en leuk om iets op te zoeken of zomaar wat te lezen (Toen ik in mijn eerste jaar Nederlands drie dikke delen Van Dale moest aanschaffen kon ik soms uren lang bladeren om onbekende woorden tegen te komen die me heel interessant leken en die vast eens van pas zouden komen. Deze gewoonte heb ik dus ook op internet, zo leuk en vast heel handig dat ik nu van het bestaan van vegetarische gans weet). Nu maar eens gaan kijken of ik meer te weten kan komen over mijn nieuwe zakjes groenten...

Alvorens mij verder in de Chinese keuken te verdiepen, eerst nog wat aan het werk. Het zal vast niet lang meer duren of Christiaan (en ik) gaat echt genoeg krijgen van asperges. Witte asperges, groene asperges, paarse asperges, mini asperges, gebakken, gekookt, gegrild, koud, warm, in salade, soep, noedels, pasta... Noem het maar op, maar elke dag eten we wel een moment asperges in een of andere bereiding. Vandaag was het deze aspergevelouté met een beetje kervel. Later op de dag volgen meer asperges...
Verder kon ik het vandaag niet nalaten deze chocolademuffins te fotograferen. Ze zagen er al zo mooi uit in de oven vanochtend.

dinsdag 25 mei 2010

Barbecue! (2)

Vandaag ging de barbecue weer aan. Eigenlijk hadden we deze geweldige lap vlees voor gisteren, tweede Pinksterdag, gekocht. Onze plannen wijzigden echter en we gingen uit eten waardoor we vandaag nog een feestje hadden met deze geweldige Rib eye van slagerij Van Hest in de Nieuwlandstraat in Tilburg. Bijzonder van het vlees van Van Hest is dat het gerijpt is. Dat is zoveel lekkerder. Ik zag dat hij ook heel wat paardenvlees in zijn winkel had liggen. Vind ik wel interessant, maar durf het toch niet helemaal aan (watje!). Iemand ervaring met paardenvlees en aanbevelingen?






De rib eye was in ieder geval geweldig en ook de paarse asperges en zoete aardappel waren lekker. Voor het vlees had ik een eenvoudige ansjovisboter met peterselie gemaakt. Mmmmmmm..............................


Barbecue!

Jippie! De barbecue ging weer aan afgelopen zaterdag. Een aubergine ging zo in de kolen om een rokerige smaak te krijgen. De zeebaars met Marokkaanse kruiden ging op het rooster.
Barbecueen is tegenwoordig zo makkelijk. De smokey joe van Weber heb ik ooit voor een goede prijs gekocht in Amerika. Na wat experimenteren met kolen en briketten kiezen we nu altijd voor briketten omdat ze zo mooi gelijkmatig heet worden en dat dan ook een tijdje blijven. Met een barbecuestarter, een artikel waar we altijd commentaar op krijgen, tot dat onze gasten zien hoe geweldig het werkt.


Van de aubergine maakte ik een salade met gegrilde Turkse pepers, koriander en lenteui.