dinsdag 29 december 2009

Meatless monday; Turkse editie

De vegetarische maaltijd van deze week was dit Turks gerecht met aardappel, olijven en feta. Griekse feta trouwens....

maandag 28 december 2009

Kerstdiner 2009

Al weer een paar dagen geleden vierden wij ons kerstfeest met de familie en een uitgebreid diner. Samen met mijn vader maakte ik een viergangendiner. Maar uiteraard begonnen we bij de openhaard met een aperitief en de hierboven afgebeelde amuse van b'stilla. B'stilla is een Marokkaanse feestpastei met gevogelte, specerijen en in het bijzonder kaneel. Deze kleine hartig/zoete hapjes waren een heerlijke variant erop met naast heerlijk aromatische kip, zoete uien, amandelen en sinaasappelrasp.
Aan tafel aten we tartaar van rauwe en in Pernod gemarineerde zalm. Een lekker voorgerecht dat nog lekkerder werd door de wijn die we op advies van Van Lieverlee kochten. De Verdejo van José Pariente paste inderdaad perfect bij dit gerecht.

Het tussengerecht was een pastinaaksoep met gegrilde coquilles.


De Champagnezuurkool had ik op advies van Ad Rijnen van het Kookhuys ruim een uur opgezet met een beetje ganzenvet en vooral geen water, wat echt een geweldig zachte smaak opleverde! De reebiefstuk en lauriersaus erbij waren ook heerlijk.


Een kaasgerecht sloegen we over, waardoor iedereen niet met een baksteen op de maag naar bed hoefden en we eindigden het diner met een (iets te) uitdagend dessert van ananastaart met kardemommousse (die helaas inzakte), bloedsinaasappelsorbetijs en -schuim en basilicumstroop. Lekkere smaak, maar helaas geen geweldige presentatie doordat het taartje inzakte. Ach...



In voorbereiding op het kerstdiner

De dag voor Kerst dook ik met mijn vader de keuken in voor de voorbereidingen voor het kerstdiner. Een hapje tijdens het koken kan geen kwaad en bij de visboer haalden we wat oesters om naar binnen te slurpen.




donderdag 24 december 2009

Kerstgefreubel


Voor vrienden maakte ik dit kerstcadeau met van alles uit mijn keuken. Het koste me nog wel wat tijd om de aardbeienjam uit de voorraadkast aan te vullen met scones, pittige kaaskoekjes met gruyère, slagroomtruffels en muesli. Christiaan zorgde voor het kraken van walnoten voor in zijn honing en dan kwam er natuurlijk nog heel wat gefreubel met lintjes, strikjes en kaartjes bij kijken.

Meatless monday; kaasfondue

Deze week aten we kaasfondue op de vleesvrije dag. Tja, wat is daar verder nog over te zeggen? Erg lekker en makkelijk op de eerste vakantiedag en passend met al die sneeuw buiten.

maandag 21 december 2009

Kerstbrunch

Zondag maakte ik een kerstbrunch voor de buurtbusvereniging. Door de hevige sneeuwval was het nog even de vraag of het wel door kon gaan, maar gelukkig kwamen van de 78 personen 76 mensen opdagen ondanks de moeilijke begaanbaarheid van de weg. Gelukkig, want ik had heel wat energie en tijd gestopt in het buffet voor de vrijwilligers en het was jammer geweest om alles weg te moeten gooien. Na de ontvangst met glühwein en kerststol werd het buffet geopend. Hierbij wat foto's van onder andere de zalmmousse, beleg, salade, fruitsalade en scones met room en aardbeienjam.














Ikea


Mmmmm..... We gingen vorige week naar Ikea op zoek naar leuke kerstversieringen, het aanvullen van door breuk gesneuvelde borden en gewoon voor de fun. Eten in het Ikearestaurant hoort daar uiteraard bij. We zijn altijd onder de indruk van de organisatie van zo'n druk restaurant, en alles is natuurlijk belachelijk goedkoop. Dat maakt het wel erg leuk, alleen die Zweedse gehaktballen vind ik echt verschrikkelijk! Van die ondefinieerbare gummiballen zijn echt Zwedenonwaardig. Deze zalm was wel iets beter, maar lekker?