zondag 13 mei 2012
Taartenparade
Ik mocht me gisteren uitleven in de keuken voor een klein feestje. Ik maakte 7 verschillende taarten, die allemaal ontzettend goed gelukt zijn!
De aardbeientaart had een vulling van banketbakkersroom naar een nieuw recept van Holtkamp. Ik paste de receptuur iets aan door er nog geklopte slagroom aan toe te voegen zodat de smaak wat romiger en de structuur iets zachter werd.
Verrassend was het dat de citroenmeringuetaart als eerste op ging. Zeker één van mijn favorieten (hoewel, alle 7 waren ze favoriet van mij), maar niet altijd de populairste.
Een bramentaart met amandel en ook de pruimentaart (niet op de foto) was gemaakt met amandel.
Ik had de vulling van de cheesecake vermenigvuld ten opzichte van het gangbare recept. Ook dit bleek een goed idee te zijn.
En ook de ganache over de chocoladetaart met roze peper maakte ik naar een recept van Holtkamp, en dit gaf een beter resultaat dan de menging van room en chocola, wat ik anders deed. De laag chocola die de taart omhulde bleef nu mooi een beetje zacht en glanzend.
Eén van de gasten had een glutenallergie en kon dus helaas niet overal van genieten. De chocoladetaart werd gelukkig gemaakt met amandelmeel in plaats van bloem, en kon dus door haar gegeten worden. Daarnaast maakte ik dit taartje van meringue met oranjebloesemwater en een vulling van citroencrème en zomerfruit.
Barbecue
De zon scheen, maar het was eigenlijk te koud om buiten te eten. De barbecue ging gisteren niettemin aan voor ons avondeten met vrienden. Overdag moest ik namelijk werken, en dan is een barbecue wel erg gemakkelijk. Net als twee weken eerder, ging er een mooi stuk zalm op de gril. Ik maakte er met wat asperges en een Hollandaisesaus een voorgerecht van.
De kip volgde meteen op de vrijgekomen plaats, want het zou wel een uurtje duren voor deze gaar zou zijn.
Terwijl de kip nog even rustte ging er nog wat groenten op, en onze maaltijd was alweer compleet.
woensdag 9 mei 2012
Appeltaartfestijn
8 appeltaarten had ik te maken voor de bijeenkomst vandaag. Om geen risico te nemen maakte ik ze gisteren aan het einde van de dag, maar ook dat was al een behoorlijke klus.
De rest van de dag verliep eigenlijk verrassend soepel, we werkten samen met een uitzendkracht die een echte aanwinst was, zowel in de bediening als in de keuken. Een kopje koffie en lunch voor 75 personen was vandaag daarmee vandaag een peulenschil.
Een borrel sloot de dag af. Hierbij nog twee fotootjes van de banderilla's en toastkommetjes met gerookte zalm en crème fraiche.
dinsdag 8 mei 2012
Bánh xèo
Deze pannenkoekjes van rijstebloem en kokosmelk gevuld met groenten komen uit het kookboek Plenty. Ottolenghi baseerde zich voor deze vegetarische pannenkoekjes op een Vietnamees recept, maar liet het vette varkensvlees en de vissaus achterwege. Deze vegetarische variant was heerlijk. Ik had nog wat tofu over van gisteren en voegde deze nog toe na ze even te hebben gebakken.Verder zitten er wortel, rettich, bosui, peultjes, taugé, enokipaddestoelen, koriander, munt en Thaise basilicum bij en een sausje van peper, gember en limoensap.
En nu maar lekker hardlopen vanavond met deze gezonde bodem!
zondag 6 mei 2012
Op is op
Jammer, er bleef geen stukje over voor Christiaan en mij van de pruimenamandeltaart vandaag. We waren nog geen uur open of ik moest al nee verkopen.
Zhà jiàng mian
Hoe leuk ons tripje naar Fontainebleau ook was, sinds ik 2 jaar op rij in mei naar Beijing ben geweest gaat het elk jaar weer kriebelen rond deze tijd van het jaar. Nu mijn zus en zwager daar niet meer wonen ligt het iets minder voor de hand er heen te gaan, helaas, want zonder fantastisch en gezellig slaapadres en de beste en leukste gids naar alle lekkere eettentjes, is het toch iets minder aantrekkelijk.
Ik blijf echter dromen van het heerlijke eten dat hier, ondanks de vele Chinezen, niet goed te krijgen is. Eén van mijn favorieten at ik op mijn eerste avond van mijn tweede bezoek, Zhà jiàng miàn.
Op de blog Aziatische ingrediënten van Robin vond ik gelukkig een recept! Haar blog is trouwens sowieso een must voor iedere fan van Aziatisch eten en koken. Alle informatie die je zoekt, kun je er vinden en het helpt je ook echt je weg te vinden in de toko.
Ik was niet zo snel met het gooien van de ingrediënten in de noedels als de Chinese obers, maar goed, voor het resultaat maakte dat niet zoveel uit. We gingen immers ook niet onder een tl-lamp op een smal houten bankje zitten, zoals ik dat deed in China.
Het resultaat mag nog wel wat geperfectioneerd, denk ik, ik ben absoluut nog niet zo thuis in het Chinese koken, maar lekker was het wel, vond ook Christiaan
vrijdag 4 mei 2012
Bouldervakantie
Afgelopen week namen we gebruik van de jaarlijkse werkneerlegging der nederlanders voor het vieren van de verjaardag van onze (vroegere) koningin en het begin van de maand mei die bij velen gepaard lijkt te gaan met het uit de schuur halen van de caravan. In ieder geval wil niemand vergaderen in deze week en kunnen ook wij best een paar dagen vrij nemen.
Christiaan ging dit jaar alweer voor de derde keer naar het speelparadijs voor klimmers Fontainebleau. In dit bos net onder Parijs, ooit het koninklijk jachtdomein, nu thuishaven voor hoertjes (je pikt ze zo op langs de weg, mocht je die wens hebben) krioelt het van de boulderaars. Boulderen is het klimmen zonder touw op flinke rotsblokken/keien die verspreid door het bos liggen. Een groot valkussen dat je meeneemt wordt onder de rots gelegd om een eventuele val of afsprong te verzachten.
Ik klim noch boulder, maar mocht wel voor een tweede keer mee, voor de gezelligheid en misschien ook wel een beetje als 'keukenmoeder'.
Terwijl iedereen spierpijn en eventuele schaafwonden inventariseert op de camping, kon ik me uitleven in voedzame maaltijden.
Zaterdagavond kwamen we niet zo vroeg aan en moest de tent nog opgezet
worden. Gelukkig had ik me thuis al voorbereid en een hartige taart,
tortilla met aardappel en ui en salade gemaakt. Een zelfgemaakte
tomatensoep ging nog even op het vuur en een rabarbertaart maakte de
eerste maaltijd af.
Om warm te blijven werd door onze 'scouts' iedere dag een kundig vuur aangelegd.
Op maandag was het pas mogelijk voor het eerst echt boodschappen te doen (zondag aten we pasta en tomatengroentensaus, dat kan natuurlijk altijd), en gingen we goed los met een barbecue met als hoogtepunt een stuk zalm van ruim een kilo. Die ging met wat dille, plakjes citroen en besprenkeld met wat witte wijn op het vuur.
Op 1 mei scheen een stralende zon en maakte ik een variant op shakshuka.
Het was wat behelpen met één gaspitje te koken voor 8 personen, maar met wat folie en dekens kreeg ik toch een behoorlijke maaltijd voor elkaar. En wie heeft er haast op vakantie?
Toen de meesten van ons gezelschap al weer naar huis waren vertrokken trakteerden we onszelf op een geweldige cote de boeuf van ruim anderhalve kilo. Christiaan zorgde voor een mooi grilpatroon door het kundig keren van het vlees iedere tien minuten en er bleef letterlijk geen kruimeltje over aan het bot!
Abonneren op:
Posts (Atom)