zaterdag 12 december 2009

Handig keukenhulpje; zo'n betonmixer

Ik moest afgelopen week hard werken. We hadden al één en ander staan, maar daar kwam nog een uitvaart bij waarvoor ik voor 200 gasten soep en broodjes moest maken. Maandag kon ik dus meteen aan de slag met een grote pan groentenroomsoep.
Dan ben ik blij dat ik zo'n enorme staafmixer in huis heb. Met gemak kun je daarmee een pan van 25 liter soep pureren. Ik voel me er soms wel een beetje een bouwvakker mee die beton aan het mixen is...
Veel voorbereidingen dus, die ik veelal zelf uitvoerde. Hier zie je me bijvoorbeeld in actie voor het maken van desserts en hieronder een foto van één van de schalen komkommersandwiches die ik maakte voor de uitvaart.

Spicy chickenwings en winterse kost

Het heeft door alle drukte even geduurd, maar hierbij eindelijk alles wat ik vorige week heb meegemaakt. Donderdag gingen we voor een optreden naar 013. Iedereen (of misschien bijna iedereen) had net iets meer gedronken dan voorgenomen, en dan krijg je veel zin in iets te snacken. Op weg naar huis toverde Mayke wat geld tevoorschijn en trakteerde ons op spicy chickenwings. Volgens haar geweldig, dus met iets van aarzeling tastte ik toe. Inderdaad, GEWELDIG! We kregen 2 zakken vol, dus konden even vooruit. De volgende keer weet ik welke weg naar huis ik moet nemen!


Zaterdag werd ik behalve op veel cadeautjes getrakteerd op erwtensoep van mijn moeder. Uit de snelkookpan uiteraard!


En zondag boden Christiaan en ik aan te koken voor zijn familie. Al jaren komt iedereen op zondag bij de ouders eten en Maddy kookt altijd heerlijk voor ons. Om eens iets terug te doen en haar een vrije zondag te gunnen, namen wij deze taak een keer over. Ik maakte deze zuurkoolschotel met veel witte wijn en geweldige vleessoorten en worsten van slagerij Lejeune. Op de valreep maakte ik ook nog appelmoes.


zondag 6 december 2009

Dank u Sinterklaasje!

Beste Sint,

Cadeaus en lekkernijen,
Allemaal voor mij?
De Sint kwam langs mijn huisje rijden,
en maakte mij heel erg blij!

Mijn winderige geheimen, en kiwidromen ook,
Aan alles werd dit jaar gedacht.
Zeker ook aan dat ik zo graag kook.

Bedankt dus voor al het spul,
Ik ben blij als een klein kind.
Nee echt, het is geen flauwekul,
Ik geloof nu weer helemaal in de Sint!

woensdag 2 december 2009

Uit de voorraadkast

Christiaan is er vandoor vandaag en ik eet dus (heel zielig :( ) in mijn eentje. Geen zin om boodschappen te doen, dus alle ingrediënten kwamen uit voorraadkast en koeling. Het werd volkorenspaghetti met spinazie, tomaat, geitenkaas en gemalen chilipeper. Alweer geen vlees vandaag dus.

Champagne


Mmmmm.... Ik geniet na van een bijzondere champagneproeverij. En dat op een woensdagmiddag! 5 heerlijke champagnes van Feuillatte kwamen op tafel en zo'n bijzondere champagne uit 1998 is wel iets heel bijzonders. Nooit geweten eigenlijk dat er écht zoveel diversiteit is in champagne en dat het ook zo bijzonder goed overeind blijft bij eten. Ken je champagne vooral als aperitief? Vandaag merkte ik dat champagne en eten veel voor elkaar kunnen doen. Een openbaring! Nu nog het geld om het vaker te kunnen drinken en ik wordt vaker zo'n gelukkig mens als vandaag.

dinsdag 1 december 2009

Meatless tuesday; junglecurry

Gisteren stiekem niet vegetarisch gegeten, omdat we iets uit de diepvries haalden en daar zat vlees in. Maar vandaag maakte ik het goed met dit Vietnamese gerecht met kousenband, bamboescheuten en spinazie. Een bijzonder gerecht dat eigenlijk heel heet moest zijn, maar de gebruikte pepertjes waren niet zo sterk.

Chocolade-cranberrykoeken en brownies

Afgelopen zondag werden 2 concerten uitgevoerd bij de Hilvaria Studio's waarvan 1 zelfs uitverkocht was. Een hoop mensen over de vloer dus en heel wat kopjes koffie om te schenken. Om de inwendige mens nog wat meer te behagen had ik naast de normale zondagcafékaart ook megachocolade-cranberrykoeken en brownies met stukjes witte chocola gebakken. Een succes want binnen no-time was alles al praktisch uitverkocht. De harira ging iets minder hard deze keer. Jammer want hij was weer heel erg lekker. Het lamsvlees kopen duurde best lang dit keer. Het was offerfeest en toen ik de slagerij binnenkwam lag er nog een half lam klaar om geportioneerd te worden. Stom dat ik mijn fototoestel niet bij me had.