zondag 2 februari 2014
Alweer 10 jaar Hilvaria Studio's...
Gisteren was het 10 jaar geleden dat Hilvaria Studio's officieel open ging. Met nog maar een fractie van het gebouw dat we nu in gebruik hebben en met amper ervaring zijn we begonnen aan een avontuur in ons conferentie- en kunstcentrum. Ik weet niet of onze verwachtingen overeen zijn gekomen met de realiteit en er waren af en toe best wel wat hobbels op onze weg, maar dat we de afgelopen 10 jaar voor geen goud hadden willen missen, is zeker! Wie had ooit gedacht dat een psycholoog zich tot gastheer en ondernemer zou ontpoppen en een, toen nog niet eens afgestudeerd, neerlandica zich zo thuis zou voelen in de keuken. Ik had niet verwacht dat ik ooit nog zou koken en bakken voor mijn werk en hoewel ik dat nog altijd spannend vind, omdat ik de lat steeds iets hoger wil leggen, geniet ik van het resultaat dat uit mijn handen komt.
Deze zondag was wel wat anders dan de eerste zondagen dat we open gingen, 10 jaar geleden. Mijn taarten hebben intussen een reputatie gekregen en mijn brownies veroorzaken verlekkerde blikken. Ik hoop er nog veel te mogen bakken!
Diner
Vorige week weer eens een diner verzorgd voor vergaderende gasten. Het begon met een salade van sinaasappel en grapefruit met gerookte eendenborst.
Vervolgens lasagne van zalm, rivierkreeftjes en spinazie.
En toe honing-whiskyparfait met espressogranita.
Zondagkunst
Op 19 januari was er weer Zondagkunst in Hilvaria Studio's. Terwijl het buiten nog fris was, stroomde het binnen vol bezoekers voor dit kunstprogramma. Bij de koffie maakte ik dit keer chocoladekoekjes met tijm en zout. Dat was weer een zeer geslaagde combinatie die ik zeker vaker wil toepassen.
In de Kodakzaal was naast de nodige gesprekken en filmpjes een optreden van
Jeroen van Vliet te beluisteren.
donderdag 9 januari 2014
Ik help graag je goede voornemens om zeep...
Zo, het nieuwe jaar ben ik goed begonnen! In het eerste zondagcafé van 2014 serveerde ik voor het eerste deze NY salted chocolate caramel cheesecake. Veel lekkerder dan ik had verwacht, eigenlijk. Minder zwaar en zoet en juist wel die heerlijke smaakcombinatie van chocola, karamel en zout. Ik hoop dat de meeste mensen als goed voornemen hadden om meer te genieten en niet om af te vallen...
vrijdag 3 januari 2014
Meer kerstgefreubel
Nog een resultaat van mijn kerstgefreubel. Al stond ik veel in de keuken tijdens de feestdagen, ik had gelukkig ook tijd om lekker relaxed op de bank te hangen met een haakwerkje. Deze gehaakte deken is mijn nieuwe trots!
Veel vegetarische gerechten aan het einde van het jaar
Na de kerst hebben we veel vegetarisch gegeten. Gewoon, omdat het lekker is, maar ook omdat we op oudejaarsavond vegetarische vrienden op bezoek kregen.
Om de avond goed door te komen en een bodem te hebben voor alle champagne aten we een reeks gerechten uit het boek Veg!. Zoals de geroosterde bietjes met yoghurt en walnoten hierboven en de koolraap-aardappelpasteitjes hieronder.
Ik ben dol op pasteitjes, het doet me denken aan ons verblijf in Litouwen, 2 jaar geleden, waar we ergens versgebakken kibinai aten.
Een andere avond maakte ik een paddestoelenstrudel met groene kool en karwijzaad. Eén van mijn favoriete vegetarische gerechten dat heel lekker is met zuurkool
In de oven gebakken pompoen en sjalotten met merguezkikkererwten was, zoals ik al verwacht, een heerlijk kruidig gerecht. Licht, maar toch voedzaam!
Deze salade van rauwe spruitjes met walnoten en granaatappelpitjes was een mooie frisse begeleiding van een stevige tartiflette op derde kerstdag.
Ook deze tarte tatin van uien sierde de oudejaarstafel. Kwam ook uit het kookboek Veg! en was supereenvoudig te maken en zag er prachtig uit. Gelukkig schreef het recept geen suiker voor om te karameliseren. Daardoor kwam het zoete alleen van de uien en dat was veel lekkerder dan vergelijkbare recepten waar wel suiker gebruikt wordt.
vrijdag 27 december 2013
De taarten van december
Aan het aantal posts te zien leek het een beetje rustig in december in de keuken. Uiteraard hield ik weer eens foto's achter tot een rustig moment achter de computer, et voila, hierbij nog wat baksels.
Hierboven de taarten die op we bij het laatste zondagcafé van het jaar serveerden.
Speciaal voor Sinterklaas maakte ik een kruidnotencheesecake met stoofpeertjes. Een idee dat ik samen met Christiaan bedacht en dat een groot succes bleek!
Tijdens een feestje verwelkomden we de mensen met etagères met brownies, lemoncakes en taartjes van vanille en tropisch fruit.
En mocht je denken ik alleen maar taart heb gemaakt, ik heb ook flinke hoeveelheden bouillon gemaakt. Van de groenten die ik overhield na het trekken, maakte ik deze gepureerde groentensoep voor ons avondeten met een beetje calvados, tijm, walnoten en crème fraiche. Dat bleek zomaar een hele lekkere soep te zijn van ingrediënten die ik anders waarschijnlijk weg had gegooid!
Abonneren op:
Posts (Atom)