woensdag 29 augustus 2012
Wortel-appelmuffins
Nog een nieuw recept dat ik uitprobeerde kwam uit het kookboek van Ottolenghi. Ze waren wel wat bewerkelijker dan mijn normale muffins, maar deze met wortel, appel, walnoten en een kruimelig laagje bovenop waren wel meer dan de moeite waard.
dinsdag 28 augustus 2012
Nieuwe gerechten
Deze week probeer ik weer eens wat nieuwe recepten uit thuis. Gisteren aten we een lichte, maar voedzame salade van linzen, sojaboontjes, sugarsnaps, groene asperge en rode peper uit de laatste Elle eten. Was zeker voor herhaling vatbaar zou het ook nog wel eens goed kunnen doen in combinatie met andere salades en buffetgerechten.
Vandaag maakte ik soto ajam naar een recept van Ghillie Basan uit 'the cooking of Malaysia & Singapore'. Toch jammer dat mijn zus en zwager niet naar Singapore zijn verhuisd want ik geloof dat die keuken me wel aanspreekt! Overigens is het een van oorsprong Javaans gerecht, maar komt het op verschillende plaatsen in de wereld opduiken, zo ook in Suriname, maar dan als Saoto. We aten het al eens op oudjaarsdag.
woensdag 22 augustus 2012
Ontbijt bij de Hilvaria Studio's
Is dat nou niet een geweldig begin van de dag, op zondagochtend op het terras van de Hilvaria Studio's een ontbijt van yoghurt, zomerfruit, huisgemaakte muesli en zelfgeïmkerde honing?
dinsdag 21 augustus 2012
Restjesmaaltijd
Vandaag kookte ik van restjes. Van de lunch hield ik korstdeeg over die ik uitrolde voor deze quiches die ik vulde met een restje landcress en een restje geitenkaas. De crudité van wortel, bietjes en komkommer lagen ook nog als restjes in de koelkast.
En nog lekker ook!
Nieuwe honingoogst!
Christiaan heeft weer een tripje naar de Biesbosch gemaakt waar zijn bijen de zomer doorbrengen. Nijver als ze zijn kon Christiaan al de nodige honing oogsten en blijven de bijen er nog even wat langer om meer honing te verzamelen. Intussen is de honing geslingerd en ben ik de ochtend bezig geweest om de honing in potjes te gieten en van labels te voorzien. De voorjaarshoning van de Goirlesedijk is intussen ook gebotteld.
De twee soorten zijn heel verschillend van smaak en uiterlijk. De bijen hebben in het voorjaar veel op de klaver gevlogen die in de weiden stond waardoor de honing dik en romig is geworden. De Springbalsemienhoning uit de Biesbosch is kruidig en fris.
zondag 19 augustus 2012
Het feest gaat door
Na de ontvangst met taart werd er getoast op de jarige. Aangezien ook wij dit mee vierden, toastten wij in de keuken terwijl we begonnen aan het uitserveren van verschillende kleine gerechtjes.
Deze wrap met rosbief, mierikswortel en rettich bijvoorbeeld.
Een glaasje met bietjes, gerookte zalm, crème fraiche en een vleugje wodka.
Een kartonnen doosje met een friszure noedelsalade met knapperige groenten en kip.
Rundvleessaté uit eigen keuken.
Kaasbordje van kaasboerderij de Leyedaeler met notenbrood en huisgemaakte perenvijgenjam.
En toe nog een glaasje trifle met bramen, amaretti en limoncello.
Zomers taartenbuffet
De vriendin van mijn schoonvader gaf gisteren een verjaardagsfeestje bij ons, aan mij dus de eer om te zorgen voor een feestelijk taartenbuffet bij ontvangst.
Abonneren op:
Posts (Atom)
